Tuesday, September 6

APA ITU IDIOPATHIC THROMBOCYTOPENIC PURPURA (ITP)?

lanjutan bercerita perihal customer yang disahkan penyakit IDIOPATHIC THROMBOCYTOPENIC PURPURA ( ITP ) siang tadi, buat saya teruja nak mengetahui lebih mendalam mengenai penyakit ini. Kali pertama dengar buat saya termenung seketika. Macam macam penyakit yang timbul pada masa sekarang atau saya sendiri yang tidak ambil peduli dengan penyakit yang ada disekitar saya. Ntah ntah ada ahli keluarga terdekat saya yang mengalaminya. Jadi, saya nak berkongsi ilmu yang saya dapat melalui perbincangan sesama ahli kumpulan ( OSF ) dan juga melalui pembacaan. Mak, terhurailah APA ITU IDIOPATHIC THROMBOCYTOPENIC PURPURA (ITP) untuk pengetahuan semua.

sumber gambar : Google

APA ITU IDIOPATHIC THROMBOCYTOPENIC PURPURA (ITP)

dikenali sebagai penyakit imun yang mana berlakunya pengurangan jumlah platlet dalam badan dan menyebabkan muncul warna ungu seakan akan lebam di kulit. atau dikatakan membran mukus berubah warna keunguan.

platlet ini ialah sel sel yang beredar di dalam darah yang mana fungsinya adalah untuk "mengikat antara sama lain" apabila ia mengenal pasti saluran darah rosak ( luka ). Jadi ia sangat penting bagi membantu percepatkan berlakunya pembekuan darah.

keperluan platlet dalam tubuh seseorang dewasa ialah sekitar 150,000 mikroliter - 450, 000 mikroliter. Akan tetapi bagi kanak kanak pula sekitar 140,000 mikroliter-150,000 mikroliter. Bagi pesakit ITP ini, jumlah kiraan platlet mereka kurang dari sepatutnya. ini kerana badan mula mengenalinya sebagai benda asing yang mampu mendatangkan bahaya pada sel sel badan dan badan mula menghasilkan antibodi untuk menyerang platlet tersebut.

sekiranya seseorang mempunyai kiraan platlet melebihi 100,000 mikroliter, ia adalah seimbang. Sekiranya bacaan platlet sekitar 30,000 mikroliter, mereka boleh diselamatkan dan dipantau dalam masa 6 bulan. tetapi, jika platlet kurang dari 10,000 mikroliter, risiko yang bakal dihadapi ialah berlakunya pendarahan yang teruk dan jika tidak dirawat boleh membawa kepada kematian.
*sumber : www.danafarberbostonchildrens.org

BAGAIMANA ITP ITU BERLAKU
para doktor dan ilmuan masih mengkaji kenapa ia berlaku tetapi ada rumusan mengatakan , ia berlaku disebabkan :-

* pengambilan ubat ubatan yang tidak terkawal
* jangkitan kuman
* kehamilan
* gangguan penyakit imun seperti systemic lupus erythematosus (SLE )

TANDA TANDA BERLAKUNYA ITP

* berlakunya lebam lebam di badan tanpa diketahui puncanya
* ada titik titik merah kecil pada kulit atau membran mukus.
* mudah berlaku pendarahan di hidung, mulut dan gusi
* mungkin juga berlakunya pendarahan semasa proses penghadaman atau kencing.

RAWATAN UNTUK PESAKIT ITP

ada beberapa rawatan yang boleh membantu meningkatkan tahap platelet pada kanak-kanak yang menghidap ITP ini, tetapi tidak ada ubat. ini kerana majoriti kanak-kanak ini akan secara beransur ansur pulih dalam beberapa hari, minggu atau kadang-kadang bulan, dengan atau tanpa rawatan.

rawatan yang paling biasa ialah:

Steroid (biasanya prednisone) - untuk mengurangkan buat sementara waktu pengeluaran antibodi dan meningkatkan kiraan platelet dengan memperlahankan kadar di mana limpa memusnahkan mereka.

Rawatan lain untuk ITP mungkin termasuk:

pembedahan untuk membuang limpa (splenectomy) - dianggap lebih kerap pada kanak-kanak yang sudah dikategorikan  ITP kronik.


SUPLEMEN YANG SESUAI UNTUK MENAIKKAN PLATLET 
dalam bidang nutrisi, ada sesetengah suplemen yang membantu menaikkan platlet darah ini. Tetapi tidak semua suplemen sesuai diambil oleh pesakit ITP ini. nanti saya terangkan lebih lanjut.

saya nak share testimoni pesakit ITP yang telah berusaha dengan mengambil VIVIX.


" tapi selepas 2 minggu ambil vivix dia follow up. Alhamdulillah ada positif. sebab sebelum tu platlet dia x stabil. cuti ni 15hb diada appoinment sml. mudah mudahan dia terus stabil.

anak akak tu pernah sebulan x boleh berjalan. ITP tu hit kat saraf blkg dia. 3 buln lebih dia x sekolah. ubat 2 mcm2 doktor buat. vivit tu alhamdulillah usaha dan ikhtiar kita.

Anak pun dgn izinNYa alhamdulillah. dia makan nutriferon dan vivix je. syukur. doktor pun dah sahakan dia normal. cuma stkt ni platlet dia x lebih dari 200. masih follow up HUKM tp dah jarak 8-10 weeks"

Alhamdulillah kan?

jika anda pesakit ITP atau orang kesayangan anda ada penyakit ini, cubalah ikhtiar VIVIX dan NUTRIFERON ini. nanti saya share lagi testimoni pesakit ITP yang lain pula. Jika inginkan produk ini, boleh buat pembelian secara online melalui kad kredit atau kad debit dengan klik link di bawah ini.,


Atau jika anda berada di sekitara Kota Tinggi, felda Pasak, Felda Air tawar 3,felda Air tawar 2, anda boleh mendapatkannya secara terus dari kami, kerana kami merupakan pengedar Shaklee Kota Tinggi yang aktif sejak tahun 2011.

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:

Siti Noriza | ID: 852453
Call/SMS/Whatsapp 013-7374958
Email: sitinorizasaleh@gmail.com
FB: Siti Noriza Binti Saleh
PENGEDAR SHAKLEE KOTA TINGGI, JOHOR


 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

2 comments:

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015