Wednesday, December 17

MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN OLEH PESAKIT BATU KARANG

Penyakit batu karang selalunya di kaitkan dengan lelaki. Sebab dalam kajian, lelaki lebih mudah terkena penyakit batu karang ini berbanding wanita. Saya nak share artikel dari majalah Anis berkaitan pemakanan seimbang untuk pesakit batu karang. Tetapi kali ini, saya nak share makanan yang perlu dielakkan oleh pesakit batu karang.

Batu karang atau dalam istilah perubahan "nephrolothiasis/renal calculi" adalah merujuk keadaan yang mana wujud sisa mineral halus seakan batu kristal di sepanjang saluran kencing. Saluran ini merangkumi organ seperti buah pinggang, ureter, pundi kencing dan urerta yang berfungsi menapis darah untuk membuang kekotoran yang kemudian disingkirkan daripada tubuh. Batu karang terbentuk apabila air kencing mengandungi banyak bahan, terutama kalsium, oksalat, asid urik dan sistein atau kekurangan bahan yang bertugas membantu mencegah pembentukan kristal seperti sitrat dan mangnesium. Air kencing yang terlalu pekat akan menyebabkan mineral dalam air kencing termendak dan mula membentuk kristal lalu bergabung dan membentuk seketul batu yang keras.


Masalah sakit batu karang kembali terbentuk boleh dielakkan dengan mengamalkan pemakanan sihat dan minum air yang banyak. antara tips pemakanan seimbang untuk pesakit batu karang ialah :-

* Awasi kalsium yang berlebihan
- pengambilan kalsium yang tinggi juga bolh menyebabkan pembentukan batu karang. Pastikan anda membaca kandungan nutrisi untuk setiap hidangan terutamanya produk tenusu untuk mengetahui berapa banyak kalsium yang diambil.  JIka anda mengambil suplemen kalsium, pastikan anda tahu kandungan kalsium yang terdapat pada sebiji kapsul. Kalsium yang diperlukan untuk pesakit batu karang adalah dalam lingkungan 700-800mg sehari.

* Hadkan pengambilan protein anda
- pengambilan protein yang berlebihan akan membebankan buah pinggang yang bertanggungjawab untuk memprosesnya. Walau bagaimanapun, badan anda masih memerlukan protein untuk tumbesaran dan membantu sel di dalam tubuh berfungsi dengan baik. Secara ringkasnya, pengambilan protein yang disarankan adalah sebanyak 1g/1kg.

* Kurangkan pengambilan makanan tinggi garam (sodium)
- pengambilan sodium yang tinggi juga boleh mengakibatkan pembentukan batu karang. Elakkan pengambilan makanan terproses dan makanan dalam tin

* Elakkan pengambilan makanan tinggi oksalat
- Oksalat ataupun asid oksalik adalah sebatian kimia yang bergabung bersama kalsium untuk membentuk batu karang. Antara makanan yang tinggi kandungan oksalat adalah coklat, bayam, teh, yogurt, telur, kacang, ikan, pelbagai jenis buah beri ( strawberi, beri hitam, beri biru,), serbuk kopi segera, hasil produk soya (tofu) dan minuman beralkohol.

* Awasi makanan tinggi purin
- Purin akan ditukarkan kepada asid urik dan air kencing yang berasid ini akan termendak dan hablur kristal akan terbentuk. Antara contoh makanan tinggi purin adalah organ dalaman, makanan laut bercengkerang dan daging merah.

Monday, December 8

BAGAIMANA KEKAL CERGAS DAN BERTENAGA SEMASA GANTI PUASA



wah...dalam sedar tak sedar, hari ni dah masuk bulan Safar, lepas tu Rabiul awal..pejam celik pejam celik...masuk lak Jamadil Akhir, Rejab, Syaaban, Ramadhan.....(sila baca smbil nyanyi ye)..he hehe... dan bagi para ibu ibu atau sesiapa saja yang ada tinggal puasa tahun lepas, dah boleh mula ganti....bagi mereka yang hanya 4 5 6 hari tinggal posa, senang cikit nak ganti..ye tak?..he hehe...tapi, jangan pikir ada lagi 6 atau 7 9 bulan, lama lagi tu.....nnti dah masuk syaaban, baru ganti puasalah....eehhhhh jangan....kita tak tau masa depan kita mcamana kan?...he eh..

kisah ni terjadi pada saya pda tahun 2008....saya perlu ganti puasa sebanyak 5 hari...dan saya suka menunggu saat-saat akhir untuk ganti puasa.....tetapi, perancangan Allah, saya hamil pada tahunn 2009 dan agak menduga saya apabila saya tidak mampu untuk berpuasa....dan bila saya dah masuk trimester ke 3, saya cuma dapat ganti 2 hari je puasa saya dari 7 hari puasa yang tertinggal.....kesannya?????? saya terpaksa kene bayar fidyah...dan jangan pikir 5 hari tu burn ye...tetap kene ganti puasa jugak tau.......

perancangan Allah, hanya Dia yang tahu....saya bersalin pada sebulan sebelum bulan Ramadhan tahun 2010 tiba.....rasa masa tu, Allah, cepat-cepatlah abis darah nifas aku...kang mau kene cuti sebulan puasa..nak mengganti balik tu.....banyak cabarannya.....Allah terima doa saya dan dia benarkan saya berpuasa setelah masuk Ramadhan ke 15....hu hu u...maknanya, saya cuti puasa tahun 2010 sebanyak 15 hari di tambah pulak dengan 5 hari yang perlu saya ganti untuk tahun 2008...fuh!!!!! jenuh tu..he hehe..jadik, jom kita ganti puasa awal-awal...he h ehhe..

bagi para ibu yang menyusukan anak, anda tidak perlu risau akan kekurangan air atau menjadik semakin lapar pada siang harinya...jangan jadikan alsan itu untuk anda tidak berpuasa ataupun, memonteng jadual mengepam susu anda....walaupun dalam agama Islam, anda dibenarkan untuk tidak berpuasa kerana dalam tempoh menyusukan anak.....tapi, and aperlu ingat, anda TETAP kne ganti puasa ittew....jadk, apalah salahnya untuk anda teruskan puasa hari tu kan?...

saya ada cara yang boleh anda ikuti jika anda ingin berpuasa dengn produk SHAKLEE....

SAHUR :-
- makan makanan berkhasiat - nak amik nasi bolh, roti bolh, oat bolh...
- makan kurma secukupnya - ibu menyusu dan ibu pregnant perlu ambil lebih ye...
- minum air secukupnya - saya syorkan air masak
- AMBIL ESP + MEALSHAKE + PERFOMANCE DRINK
- kalau ada ambil vitamin lain, boleh ambil VITALEA/MULTIVITAMIN DAN ALFALFA.

BERBUKA PUASA :-
- Makan makanan seimbang
- Minum air suam/panas.
- Boleh buat air RIBENA + MEALSHAKE , atau apa jua resepi air yang sesuai dengan anda..bagi ibu yang bf, boleh juga minum ESP, air longan, air soya, atau apa jua minuman milk booster yang anda rasa perlu.
- yang ada vitamin, boleh ambil B COMPLEX DAN ALFALFA.

SEBELUM TIDUR :-
- ambil ESP + PERFOMANCE DRINK...



atau cara lain, anda boleh ikut tips ini :-


SEBELUM TIDUR
1. Ambil ESP + Performance Drink
2. Amalakan mambaca surah Hujurat (banyakkan susu) dan Al-Waqiah (murah rezeki)

MEMERAH 
1.Perah pada waktu sahur
2.Perah pada waktu rehat di pejabat
3.Jika perlu lebihkan memerah pada malam hari

MIND SETTING 
1.Yakin boleh dan kawal emosi, elak dari stress
2.Kuatkan semnagat
3.Dapatkan sokongan


1) Ketika nak makan nasi, bacalah selayaknya sebagai seorng Islam. Gumpalkan nasi sebanyak tiga kali ketul. Baca surah Al-Ikhlas 1 kali dan makan nasi segumpal. Baca lagi, makan lagi surah Al-Ikhlas setiap kali anda makan seketul gumpalan nasi tadi.

2) Dah habis tiga gumpal tu makanlah seperti biasa. Selepas makan sahur, makan buah kurma 7 biji. Sebelum makan, bacakan selawat satu kali dan makan sebiji buah kurma (ulang sehingga 7 kali bersamaan dengan 7 biji kurma).

3) Pastikan selepas berbuka sehingga bersahur banyakkan minum air masak. Letak botol di tepi katil untuk memudahkan kita minum setiap kali terjaga dari tidur.

kredit to mamaQaireen



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Hubungi saya 013-7374958 atau melalui email damia_pitshop@yahoo.com atau add saya di fb ( siti noriza saleh ) untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda akan diberikan tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya :)

KURANG VITAMIN B PUNCA KITA KERAP KENA SEMUT SEMUT ATAU SESEMUT

Memula dengar perkataaan sesemut macam kelakor je kan? siap buat lawak lagi cari semut kat kaki atau tangan yang katanya sesemut tu. Tapi ada juga orang gelarkannya semut semut.  Sebenarnya ia adalah rasa kebas kebas yang mana ia merupakan gangguan kepada saraf atau neuropati. Tahu tak? kurang Vitamin B punca kita kerap kena semut semut atau kebas kebas ni..

Neuropati dialami sekitar 26% orang dewasa berusia 40 tahun ke atas. Penyakit ini biasanya dialami oleh mereka yang kekurangan Vitamin B, pesakit yang menghidap diabetes bertahun tahun lamanya atau mereka yang sukakan alkohol. Biarpun begitu, neuropati boleh terjadi kepada semua golongan usia dan risiko tinggi kepada mereka yang banyak melakukan pekerjaan statistik seperti menaip.



Cara mengatasinya? Ia boleh dicegah dengan mengambil Vitamin B1, B6 dan B12, mengurangkan alkohol serta kerap berolahraga. kenapa 3 vitamin B ini mampu mencegah semut semut ini? saya akan terangkan lebih lanjut lagi. Jom kita tambah ilmu pengetahuan kita.

VITAMIN B1 - ia dikenali sebagai vitamin yang mencegah penyakit beri dan mengelakkan gangguan penyakit saraf. Nama glamournya Thiamin. Vitamin B1 atau Thiamine adalah salah satu nutrisi vital bagi manusia dari kelompok Vitamin B kompleks. Vitamin B1 berperan penting untuk mempertahankan fungsi saraf dan jantung yang sehat.

Vitamin B1 adalah salah satu dari delapan vitamin yang larut dalam air dari keluarga vitamin B kompleks. Vitamin ini membantu dalam mengkonversi karbohidrat menjadi glukosa, yang pada akhirnya digunakan untuk menghasilkan energi untuk berbagai fungsi tubuh. Vitamin B1 diperlukan untuk pemecahan lemak dan protein.

Selain itu vitamin B1 berguna untuk mempertahankan tonus otot pada sepanjang dinding saluran pencernaan, serta meningkatkan kesehatan sistem saraf, kulit, rambut, mata, mulut, dan hati. Selain itu juga akan meningkatkan ketahanan tubuh untuk melawan stres, oleh karena itu B1 sering disebut juga sebagai vitamin “anti-stres”. - sumber

B COMPLEX SHAKLEE
B COMPLEX yang lengkap dengan 8 vitamin B


VITAMIN B6:- Vitamin B6 pula dikenali sebagai Piridoksin. Vitamin B6 ini larut dalam air. Fungsinya secara umum adalah untuk pembentukan sel darah merah, untuk mengoptimakan fungsi otak dan pemecahan protein. Selain fungsinya diatas, piridoksin juga memegang peranan penting dalam hal metabolisme asam amino. Oleh itu, kita memang tidak boleh kekurangan pengambilan Vitamin B6 ini kerana ia akan menggangu emosi dan saraf otak kita.

Selain itu, piridoksin ini mampu untuk membantu perkembangan saraf pada bayi. Bahkan, mereka yang terkena penyakit alzeimer adalah disebabkan kekurngan gizi ada otak dan saraf yang berpunca dari kekurangan Vitamin B6.

VITAMIN B12 :- Vitamin B12 adalah vitamin yang memiliki sifat larut dalam air, dan ini akan membuat sel-sel saraf dan sel-sel darah merah menjadi sihat. Vitamin B12 juga berguna untuk kelancaran fungsi dari beberapa proses penting yang dilakukan oleh tubuh.
Jadi penting bagi tubuh untuk mendapatkan vitamin B12 secara seimbang, atau jangan sampai tubuh kekurangan vitamin B12.


Untuk order klik sini:

 Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut: 

Siti Noriza | 
ID: 852453 
SMS/Whatsapp 013-7374958 
Email: sitinorizasaleh@gmail.com 
FB: Siti Noriza Binti Saleh 

kami merupakan pengedar Shaklee terbaik di Kota Tinggi, Johor. Kami boleh menghantar terus kepada anda atau kita berjumpa di satu tempat yang telah dijanjikan :)

 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

420 OZ STOK EBM DENGAN BANTUAN SET PENYUSUAN DARI SHAKLEE

Testimoni ini saya ambil dari blog farah....saya sendiri turut teruja dan rasa bersyukur dengan apa yang customer dapat dari consume supplement dengn Istiqamah...
Alhamdulillah...Puan Aishah sentiasa berusaha berikan yang terbaik untuk anak nya...


set cadangan penyusuan dari Shaklee :-



* Mengandungi Multivitamin lengkap dengan zat besi, Vitamin B, Vitamin C, Kalsium, Alfalfa dan ESP.
* Sangat dicadangkan untuk ibu yang mengalami masalah penyusuan.
* Masalah penyusuan yang dimaksudkan ialah, si ibu menghadapi masalah penghasilan susu walau telah melakukan perahan setiap 2 jam dan minum air sekurang-kurangnya 3L sehari… maka set ini membantu membaiki mana-mana kekurangan atau ketiadaan zat yang diperlukan oleh badan agar tubuh si ibu dapat berfungsi dengan baik sekali.
* Set yang paling sesuai untuk ibu yang mempunyai stok yang sedikit, atau yang tidak mempunyai stok susu yang banyak
* Bagi ibu-ibu yang baru mula nak menyimpan stok ini adalah pilihan yang tepat
* Set yang paling sesuai untuk ibu yang ingin relaktasi / induce relactation -contohnya ibu telah berhentikan menyusui anak, jika mengamalkan set ini, bersedia untuk pam dengan kerap bagi stimulasi susu, bersama2 tips yang saya bagi, insyaAllah penyusuan boleh dimulakan semula dengan syarat ibu kuat berusaha.
saya juga akan membantu anda dan kita boleh berjumpa jika anda berada di sekitar kami. Kami merupakan pengedar Shaklee terbaik di Kota Tinggi, Johor. Anda boleh berhubung dengan kami melalui :-


Siti Noriza | 
ID: 852453 
SMS/Whatsapp 013-7374958 
Email: sitinorizasaleh@gmail.com 
FB: Siti Noriza Binti Saleh 


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.


Sunday, December 7

PRODUK ENFUSELLE DARI SHAKLEE




produk ini sudah didaftarkan 


HYDRATING CLEASING LOTION



EYE TREATMENT



PURYFING CLEASING GEL


HYDRATING TONER



PURFYING TONER


HYDRATING MOISTURIZER



BALANCING MOISTURIZER



pm saya untuk maklumat lanjut :-
- siti noriza saleh
- 013-7374958 ( sms pun boleh )
- email : damia_pitshop@yahoo.com
- fb : siti noriza 


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

Thursday, December 4

PENGEDAR SHAKLEE SUBANG JAYA, PUCHONG

Nak kenalkan lagi pada umum!!! Pengedar Shaklee Subang Jaya dan kawasan sekitarnya!! Anda pasti tidak perasan akan kehadiran beliau suami isteri. Hubungi mereka jika anda ingin berkongsi semangat dan iltizam mereka. Dari suriumah yang kini menjana pendapatan mencecah 5 angka!!!

tak rugi berada di bawah kumpulan mereka ini. Dibimbing dengan ilmu dan rahsia rahsia yang hanya mereka dan ahli kumpulan mereka saja yang tahu!!.

Anda yang berada di sekitar Subang Jaya, Puchong sangat rugi kalau melepaskn peluang mendapatkan produk shaklee dari mereka dan menjadi ahli di bawah bimbingan mereka.







FB Page: ShAina Shop
Email: admin@shaina-shop.net
Call/SMS/WhatsApp: 016-2223767
COD Area: Subang Jaya, Shah Alam, Petaling Jaya, Puchong

PENGEDAR SHAKLEE KOTA KINABALU, SABAH

mencari pengedar shakee di Kota Kinabalu, Sabah? atau anda berada di kawasan telipok?, saya cadangkan anda hubungi si cantik manis ini.

Kepakaran nya adalah memberikan anda maklumat dan menyesuaikan masalah anda dengan suplemen shaklee yang sesuai. Malahan, beliau juga adalah pengguna setia produk Shaklee ini. Beliau juga adalah testimoni sendiri berkenaan produk shaklee yang beliau amalkan.


hubungi beliau :-

FB : Hasmiah
Telefon : 014-6737104
kawasan COD : kota kinabalu - telipok
Pengedar Shaklee Kota Kinabalu, Sabah

Wednesday, December 3

7 RAHSIA VITAMIN E YANG PERLU ANDA TAHU


BULAN NOVEMBER NI, sya panggil BULAN BERKASIH SAYANG....he hehe...bukan valentine MOnth ye...tapi sbb bulan ni, saya nak promote dan nak pecahkan rahsia Vitamin E...


JOM BACA 7 RAHSIA VITAMIN E
1. Vitamin E membuatkan si pengamal nampak muda kerana vitamin E melambatkan proses penuaan.Pengambilan vitamin E yang konsisten sangat membantu dalam mendapatkan tekstur kulit yang cantik. Ianya juga membantu menghilangkan parut dan jeragat.Membantu wajah nampak lebih berseri dan tidak kusam.
2. Vitamin E mencegah segala pertumbuhan abnormal sel terutama kanser. Pengalaman ibu sendiri bila mengalami bengkak susu yang ketara, ibu akan mengambil dua biji vitamin E namun ianya bukanlah diamalkan secara berterusan cuma pada saat melalui saat bengkak susu atau clog duct.
Seorang teman sebelum ini mengalami masalah dimana tempat kemaluannya didapati mempunyai benjolan seperti bengkak ketumbuhan, beliau mengamalkan dua biji vitamin E selama 7 hari dan alhamdulillah ketumbuhan itu mengecut dengan sendirinya. Ini kerana Vitamin E membantu mengecutkan pertumbuhan abnormal sel dan melancarkan saraf terutama bagi ibu yang menyusu dan dapat mengelakkan bengkak susu yang berlarutan.
3. Vitamin E sangat membantu dalam aspek kesuburan. Bagi ibu yang menyusu, kedinginan adalah masalah biasa yang bakal dilalui disebabkan hormon prolaktin yang lebih tinggi dari hormon estrogen. Walau bagaimanapun melalui pengalaman ibu, pengambilan vitamin membantu mengatasi masalah kedinginan.
4. Vitamin E membantu pengaliran darah dengan lebih lancar. Membantu mengatasi masalah sarah belakang terutama mereka yang sering mengadu masalah sakit bahagian belakang badan.
5. Vitamin E membantu mempercepat proses baik luka. Sangat membantu apabila si ibu yang menyusu mengalami luka di bahagian nipple. Rata2 ibu yang menyusu akan melalui saat sukar apabila puting susunya melecet ataupun luka. Pengambilan yang konsisten sangat membantu si ibu recover dari kesakitan yang dilalui.
6. Bagi wanita yang pernah melahirkan anak, perasankah anda kawasan erola iaitu kawasan bahagian puting susu menjadi besar dan gelap. Semakin banyak kelahiran akan membuatkan ianya semakin gelap. Ibu membuat kesimpulan bahawa ianya merupakan pigmentation after kelahiran. Namun dengan pengambilan vitamin E yang konsisten membantu kawasan gelap itu mengecil dan warna puting menjadi cerah semula.
7. Bagi yang mempunyai masalah pre-menstrual yang teruk, vitamin E membantu mengurangkan kesakitan akibat pre-menstrual.

rahsia lain...~~~ vitamin E juga membantu mengurangkan strecth mark... ni kata mommy icha~.."baru-baru saya ada update kat Facebook yang makan vitamin E boleh hilangkan stretchmark masa mengandung. ye memang betul pun... saya tak tipu.. malah saya tak sapu apa-apa krim pun tau kat perut saya (sebab malas). stretchmark tu memang sangat pudar di perut saya, cuma yang jelas garisan linea.." negra tu

Lain2 rahsia yang anda perlu tahu:
nantikan lagi banyak rahsia yang akan dibongkar selepas ini... :-)

.apa bezanya vitamin E shaklee dengan yang ada di pasaran/farmasi?....Shaklee mempunyai vitamin E yang mengandungi keperluan lengkap oleh tubuh iaitu 400iu dan beserta selenium. Bagaimana?berminat dengan Vitamin E?


"ingin dapatkan produk ini?,..boleh hubungi saya melalui email : damia_pitshop@yahoo.com atau 013-7374958. bagi pembelian produk dari saya, saya akan berikan tips EKSLUSIF khas untuk anda dari saya.....

MEALSHAKE SUPLEMEN SESUAI UNTUK KANAK KANAK DAN SEISI KELUARGA

jika anda mencari satu suplemen yang boleh digunakan untuk seisi keluarga, kami cadangkan MEALSHAKE. Mealshake adalah suplemen yang sesuai untuk kanak kanak dan seisi keluarga. Rasa vanillanya yang enak, ia juga kaya dengan 19 vitamin utama, protein, serat dan mineral serta kalsium yang penting untuk khasiat yang diperlukan oleh tubuh setiap hari. Sebab itu, ia bukan saja sesuai untuk kanak kanak malahan ia juga sesuai untuk dinikmati seisi keluarga.

Mealshake memberikan tenaga dan dapat membantu menguatkan sistem imun kanak kanak sekali gus melindungi mereka daripada jangkitan penyakit. Mereka yang demam akan lebih cepat sembuh dari kebiasaannya. Sementara yang kurang berselera dan memilih makanan pula, turut membantu jika mengambil mealshake ini. Kerana apa? kerana kandungan Asid Folik, Biotin, Kalsium dan Magnesium dapat menambahkan selera makan sekaligus membantu membina tulang dan sel sel dalam proses tumbesaran yang sihat.


Anak anak kami juga gemarkannya :)
Mengandungi Vitamin A, C, E, Zink dan Selenium, Mealshake juga sesuai untuk mereka yang ingin tampil awet muda. Ia membekalkan Vitamin B Komplek, zat besi dan kuprum untuk membentuk sel darah merah yang sihat sekaligus mencegah kulit kusam. 

Selain itu, ia kaya dengan protein yang membantu dalam pembentukan kulit, kuku dan rambut serta tisu badan. Keistimewaan mealshake juga boleh dimanfaatkan oleh ibu yang mengandung dan menyusu untuk menyalurkan nutrisinya terus kepada bayi bayi mereka.

Ini adalah testimoni dari mereka yang menggunakan mealshake dalam kehidupan seharian mereka dan anak anak :)





Untuk order klik sini:

 Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut: 

Siti Noriza | 
ID: 852453 
SMS/Whatsapp 013-7374958 
Email: sitinorizasaleh@gmail.com 

kami merupakan pengedar Shaklee di Kota Tinggi, Johor dan anda boleh mendapatkan produk ini secara terus dari kami :)

 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

JUALAN MURAH HUJUNG TAHUN 2014 ARI SHAKLEE


Syukur alhamdulillah.... promosi bulan ni memang sangat best!!!!...berganda ganda jualan murahnya tau...tak pernah dibuat oleh pihak Shaklee. nak tau apa promosi nyer? mesti dah tak sabarkan? Kak CT sebagai pengedar Shaklee ni pun dok tunggu tunggu sebenarnya sejak dari jam 12.00mlm 30.11.2014 hari tu.keh keh keh. Excited sungguh nak tahu apa yang pihak Shaklee tawarkan pada pengguna setianya.

Bulan ini, Shaklee berikan kita 4 PILIHAN!!! wah..sangat menarik..korang tak tertarik? ish. percayalah, sejak tahun 2012 Kak CT join shaklee ni, ini lah kali pertama Kak CT dengar shaklee buat tawaran macam ni. Tapi, ianya berlaku pada bulan ini.. Memang BEST!!!

kita tengok poster jom.. kasi korang percaya sungguh!!!!

PROMOSI HUJUNG TAHUN 2014


BELI 2 BOTOL VITAMIN E ATAU 2 BOTOL SR VITAMIN C ANDA AKAN DAPAT DISKAUN SEHINGGA 5%


PROMOSI HUJUNG TAHUN 2014

BELI 6 BOTOL VITAMIN C ATAU VITAMIN E, ANDA AKAN MENDAPAT PERCUMA SEBOTOL DARINYA
( BUY 6 FREE 1 )

dah percaya? apa lagi?? jom dapatkan jualan hebat ini dari Kak CT pengedar Shaklee Terbaik di Kota Tinggi, Johor. Jika anda berada di kawasan sekitarnya, hubungi saja Kak CT. Kita boleh jumpa jumpa untuk penerangan lebih jelas :) yang luar kawasan pun boleh. Kak CT akan poskan terus saja.

Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut: 
Siti Noriza | 
ID: 852453 
SMS/Whatsapp 013-7374958 
Email: sitinorizasaleh@gmail.com 
FB: Siti Noriza Binti Saleh 

 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Monday, December 1

JUALAN HUJUNG TAHUN!!! VITAMIN C MURAH !! VITAMIN E MURAH!!

Bismillah. kita dah masuk bulan terakhir dalam tahun 2014. Memang kejap sangat masa berlalu. pejam celik pejam celik, hujung tahun rupanya kita.

SEMPENA itu!!!, shakle buat jualan hujung tahun tau!!! beli 6 botol vitamin c, dan anda dapat percuma 1 botol lagi...ehhhhh....nanti dulu.. ada juga jualan untuk beli 6 botol vitamin E dan anda dapat percuma lagi 1 vitamin E.

Monday, November 10

KEISTIMEWAAN SHAKLEE BERBANDING SYARIKAT MAKANAN TAMBAHAN MLM LAIN

Keistimewaan Shaklee


Falsafah Produk Shaklee
Selama lebih 50 tahun, generasi demi generasi telah bergantung pada Shaklee kerana telah membuat sesuatu yang berbeza dari yang lain iaitu mencipta produk yang SELAMAT dan terbukti BERKESAN.
Misi kami di Shaklee ialah memberikan kehidupan yang lebih baik dan sihat kepada sesiapa sahaja. Kami membantu dengan cara mengeluarkan produk-produk kesihatan yang terunggul dan anda akan rugi sekiranya tidak berkongsi dengan rakan-rakan mengenainya. Setiap produk yang kami keluarkan telah direka cipta untuk memperbaiki taraf kesihatan tanpa kompromi dan tidak merosakkan alam sekitar.
Apabila anda memilih Shaklee, yakinlah dengan tiga perkara – ia sentiasa SELAMAT, BERKESAN dan SEMULAJADI.


SENTIASA SELAMAT
Kami Menjamin Keselamatan Tanpa Syarat
Kami memulakan dengan sumber semulajadi, ahli-ahli saintis Shaklee telah membuat kajian di pelusuk dunia bagi mencari sumber ramuan asli semulajadi. Kemudian kami menjalankan lebih 350 kajian ke atas setiap ramuan baru kami, terutamanya bahan logam, racun serangga dan bermacam-macam bahan pencemaran yang lain. Dan kami meneruskan kajian ke atas lebih 80,000 ujian berkualiti setiap tahun bagi menjamin ketulenan dan perlindungan bagi setiap satu produk.
Secara keseluruhannya, semua produk Shaklee tidak mempunyai parabens, triklosan, phthalates, natrium lauril sulfat (SLS), natrium lauryl eter sulfat (SLES), 1,4 dioksana, atau propilena glikol. Tidak terdapat bahan-bahan yang diharamkan, tiada pewarna, tidak sebarang jenis lemak dan tidak mengandungi pemanis tiruan atau perisa. Kami tidak menjalankan ujian ke atas haiwan. Juga pembungkusan produk kami adalah selamat dan bebas daripada sebarang toksin-toksin biophenol mahupun asid phthalates dan cecair toksik. Ini yang membuatkan kami benar-benar pasti bahawa Setiap Produk Shaklee adalah 100% selamat digunakan. Terjamin.
Kami Menjamin Keselamatan Tanpa Tandingan:
Beberapa senarai TIDAK Shaklee:
  • TIDAK Mengandungi Paraben
  • TIDAK Mengandungi Triklosan
  • TIDAK Mengandungi Phthalates
  • TIDAK Mengandungi Sodium Natrium Lauril Sulfat (SLS)
  • TIDAK Mengandungi Sodium Natrium Lauryl Eter Sulfat (SLES)
  • TIDAK Mengandungi 1,4 Dioksana
  • TIDAK Mengandungi Glikol
  • TIDAK Mengandungi Bahan-bahan Cucian Organik yang ”Volatile”
  • TIDAK Mengandungi Asid Hidroklorik
  • TIDAK Mengandungi Ammonia
  • TIDAK Mengandungi Sodium Hidroksida
  • TIDAK Mengandungi Butyl Cellosolve
  • TIDAK Mengandungi Formaldehyde
  • TIDAK Mengandungi Bisfenol-A
  • TIDAK Mengandungi Petroleum Distillates
  • TIDAK Mengandungi Toulene
  • TIDAK Mengandungi Peluntur Warna
  • TIDAK Mengandungi Bahan Perisa
  • TIDAK Mengandungi Pewarna
  • TIDAK Mengandungi Lemak Trans
  • TIDAK Mengandungi Pemanis Tiruan
  • TIDAK Mengandungi Dakwat Toksin
  • TIDAK Mengandungi Bahan-bahan terlarang

SENTIASA BERKESAN
Kami Menjamin Tahap Keberkesanan Yang Efektif
Banyak syarikat mendakwa produk-produk mereka berkesan tetapi di Shaklee, kami mempunyai bukti. Anda akan temuinya di dalam lebih 100 kertas kajian saintifik, 90 darinya telah diterbitkan di dalam majalah-majalah, yang telah membuktikan keberkesanan bagi produk-produk Shaklee. Anda boleh temuinya melalui lebih 250 juta pelaburan dalam ujian klinikal, penyelidikan dan pembangunan produk. Anda juga boleh temuinya melalui ’Landmark Study 2007’ yang dikendalikan dengan kerjasama penyelidik-penyelidik daripada UC. Barkeley School Public Health menunjukkan mereka yang mengambil produk tambahan Shaklee terbukti jelas mempunyai tahap kesihatan yang lebih baik daripada mereka yang mengambil jenama multivitamin yang lain.
Dan kami membuktikannya melalui 54 pingat emas yang dimenangi oleh Shaklee setanding dengan kehebatan atlet-atlet terbaik dunia. Dan lagi, bukti yang benar-benar menyakinkan antara semua ini adalah di dalam berjuta-juta orang yang mempunyai kehidupan yang sihat, di antaranya adalah disebabkan mereka menjadi produktif disebabkan oleh Shaklee. Sebelum sebarang produk Shaklee menjadi milik anda, kami telah bekerja keras untuk memastikan ianya terbukti dan apa yang kami katakan adalah benar.
Kami Menjamin Tahap Keberkesanan Yang Hebat
  • Lebih daripada $250 juta dilaburkan di dalam kajian, pembangunan produk dan ujikaji
  • Terdapat lebih daripada 100 bahan rujukan saintifik, 90 daripadanya dicetak di dalam jurnal bagi rujukan pihak ketiga
  • 7 daripada 25 Pengembara Handal di dalam buku Time Life of All Time telah diperkasa oleh Shaklee
  • Produk Shaklee telah memperkasa Pengembara bertaraf Elit Dunia, Will Steger dalam 4
    Ekpedisi Artik Antarabangsa
  • 54 pingat emas Olimpik dimenangi oleh para atlit yang diperkasa oleh Shaklee
  • Shaklee juga memperkasa atlit termasuk kumpulan peluncur ais, acara pentatelon Eli
    Bremer, Darin Shapiro, peluncur air Michelle Simpson, perenang Carly Piper, pemain Golf
    LPGA Reilley Rankin dan pemain softball Jessica Mendoza yang mana mereka mengambil
    produk Shaklee secara harian untuk prestasi yang optimum.

SENTIASA MESRA ALAM
Kami Menjadi Peneraju dan Contoh dalam Memulihara Alam Sekitar
Dr. Forrest Shaklee: Syarikat kami mempunyai prinsip hidup harmoni dengan alam semulajadi®. Kenyataan itu telah digunakan lebih daripada separuh abad yang lepas dan kami masih terus menerajui sebagai contoh kepada yang lain. Kami adalah syarikat pertama di dunia yang diiktiraf sebagai Climate Neutral™ di mana kami telah meneutralkan pengeluaran karbon tanpa menjejaskan alam sekitar. Ibu Pejabat Korporat kami telah memenangi anugerah bagi reka bentuk persekitarannya. Melalui penjualan Rangkaian produk pencuci Shaklee Get Clean® Basic H²® dalam tahun lepas sahaja, Shaklee telah menyingkirkan 2.7 bilion botol-botol konvensional 26 auns pencuci tingkap. Sekiranya disambungkan dari hujung ke hujung, botol-botol ini akan membaluti sekitar bumi lebih daripada 28 kali!
Bermula dari Penjelajah Jacques Cousteau dan seterusnya Dr.Wangari Maathai iaitu pemenang Nobel Peace pada tahun 2004, Shaklee meneruskan perjuangannya dengan bekerjasama bersama mereka yang menyayangi bumi bagi menghasilkan satu perubahan. Dalam tahun lepas sahaja, kami telah mengitarsemula lebih 1,000,000 paun kadbod, menyingkirkan lebih 10,200,000 paun sisa pembungkusan dan menyingkirkan lebih 23,000,000 paun gas rumah hijau. Ini menunjukkan bagaimana kami benar-benar bersungguh-sungguh bagi menghasilkan produk semulajadi yang berupaya melindungi bumi.
Kami Menjadi Peneraju dan Teladan dalam Memulihara Alam Sekitar
  • Kami merupakan syarikat pertama di dunia yang diiktiraf sebagai Climate Neutral™ di mana kami telah meneutralkan pengeluaran karbon tanpa menjejaskan alam sekitar.
  • Shaklee telah menanam hampir 800,000 pokok bagi kempen A Million Trees. A Million DreamsTM dengan kerjasama pemegang The Green Belt Movement yang diasaskan pada tahun 2004 dan pemenang Nobel Peace Laureate Dr. Wangari Maathai
  • Pada tahun lepas sahaja, Shaklee telah berjaya:
    • Mengitar semula lebih 1,000,000 pauns kertas kadbod
    • Menghapuskan 10,200,000 pauns sampah pembungkusan
    • Menghapuskan 23,000,000 pauns gas rumah hijau
  • Shaklee merupakan penerima anugerah alam sekitar yang berprestij bagi anugerah-anugerah berikut:
    • 2008: Anugerah Stevie bagi Program Tanggungjawab Korporat Terhadap Alam Sekitar Terbaik
    • 2007: Anugerah Rekabentuk Organisasi Hijau Global Amerika
    • 2003: Anugerah Kecemerlangan Alam Sekitar Kebangsaan daripada Persatuan Alam Sekitar Professional Kebangsaan
    • 2002: Anugerah Agensi Melindungi Alam Sekitar bagi Perlindungan Climate
    • 2001: Anugerah Kepimpinan Gabenor Ekonomi dan Alam Sekitar- Sijil Penghargaan
      daripada Agensi Perlindungan Alam Sekitar California


kredit to : http://www.shaklee.com.my

Sunday, November 9

TESTIMONI CARATOMAX - PENGLIHATAN BERTAMBAH BAIK


Jika anda mengalami masalah penglihatan (rabun), cubalah Shaklee CarotoMax ini. Dengan pengambilan yang konsisten, insyaAllah dapat menambah baik penglihatan anda semula. Jom kita baca apa kata Che Lin tentang penglihatannya selepas dua minggu mencuba Carotomax Shaklee... 
Thanks Che Lin untuk testimoni ni...

________________________________________________________________

Saya seorang yang rabun jauh dengan power spek beratus-ratus la jugak. pendek kata kalau tak bercermin mata tuh, memang sume nampak blur. kalau ada orang berada berdekatan sekitar 3,4 meter tuh, kompem tak nampak bijik mata dia. nampak bulat hitam je sekitar mata cam mata panda tuh. hehe~

Pertengahan february yang lalu, saja la saya mencuba carotomax sementelah mengikut review, ianya baik untuk kesihatan mata. apa yang saya baca dari buku dan internet, vitamin ni tak boleh menyembuhkan rabun tapi apa salahnya saya ambil supplement kan? kalau tak bertambah baik pon, at least maintain dengan power sekarang. memanglah teknologi perubatan skang ni dah canggih manggih, boleh buat operation mata lasik bagai tapi saya penakut bab-bab operation nih. masuk ER masa form 4 dulu kena jahit kat kening kes dicium bola hoki pon, dah seram sejuk sampai tukang jahit ingat saya dah pengsan even tak dibius. padahal terkaku sebab ketakutan nampak benang biru yang dia dok tarik-tarik kat kening bawah cahaya lampu! haha~
 

alhamdulillah selepas dua minggu consume carotomax ni, penglihatan agak baik daripada biasa. kalau sebelum ni, saya langsung tak nampak bunga pada langsir dalam bilik kalau berbaring atas katil. warna bunga dan tanah lebih kurang sama.yang membezakannya cuma bunga tu bunga timbul. tapi selepas ber-carotomax, saya boleh nampak bunga tersebut. siap pi bangun pegi kat langsir sebab tak caya. hehe~ memang sangat teruja lah nak ngabihkan botol yang pertama sebabnya selain daripada jarak penglihatan tanpa cermin mata bertambah baik, jeragat di muka pon semakin berkurangan. \(^-^)/
 

Masa balek ke kampung last week, 


"mak rasa mata makin elok la. sebelum ni, kalau tengok lampu nampak pecah-pecah je. lepas makan vitamin A ni (carotomax), takde pecah-pecah dah."
 

alhamdulillah. seronok dengar my mum dah jatuh chenta ngan carotomax. siap nak belikan untuk dua orang adik saya yang speckie itu :)

--------------------------------------------------------------------------

Kenapa kita memerlukan Vitamin A @ Carotomax ini? 

Carotomax  (vitamin A)  ini secara umumnya boleh membantu:-

  • kesihatan retina mata → mengurangkan rabun
  • kesihatan tulang
  • kesihatan tisu kulit
  • pembentukan sel darah putih dan sel darah merah
  • pembentukan membran mukus
  • mengekalkan sistem imunisasi badan yang sihat

    Dengan kehadiran vitamin A, dapat membantu meningkatkan kesihatan tisu kulit dan membran mukus badan kita yang mana kedua-duanya merupakan lapisan awal pertahanan badan daripada jangkitan penyakit dari luar. Selain daripada itu, vitamin A juga membantu dalam pembentukan sel darah putih yang turut membantu memberi pertahanan dalam badan dari jangkitan sebarang penyakit yang tidak diiingini.

    AWAS!!!
    1. Vitamin A tidak boleh diambil secara berlebihan. Ini adalah kerana ia merupakan salah satu vitamin larut lemak dan jika diambil melebihi dos yang ditetapkan, ia akan tersimpan di dalam organ-organ dalaman kita terutamanya hati.(Namun Carotomax shaklee berbeza dr yang lain kerana ia dalam bentuk pre-kursor, yang mana akan diaktifkan apabila ia diperlukan sahaja).
    2. Tidak boleh diambil oleh ibu mengandungPengambilan vitamin A yang berlebihan terutamanya ketika tempoh trimester pertama kehamilan, boleh menyebabkan risiko kecacatan pada bayi dalam kandungan termasuklah kecacatan jantung dan sistem saraf.

    Vitamin A boleh didapati daripada sumber makanan semulajadi seperti telur, lobak merah, sayuran berdaun hijau dan lain-lain. Namun sekiranya anda tidak dapat memenuhi keperluan vitamin A melalui sumber semulajadi, pengambilan supplement amatlah digalakkan.


    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.



     Hubungi saya 013-7374958 atau melalui email damia_pitshop@yahoo.com atau add saya di fb ( siti noriza saleh ) untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda akan diberikan tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya :)

    KEPENTINGAN VITAMIN A


    Kepentingan vitamin A dengan kesihatan mata... Carotomax Shaklee lebih dari sekadar Vitamin A...


    kredit to : fai
    Fai masih ingat lagi... Masa waktu sekolah dulu, cikgu pernah cakap “makan carrot byk2 bagus untuk mata”. Betul, carrot ni memang bagus untuk mata, tapi jangan terlebih makan pulak ye... Kalau terlebih makan akan menyebabkan kulit kita berwarna kekuningan, bebola mata kita yg putih tu pun akan bertukar kekuningan...Yang paling bahaya, jika kita terlebih makan vitamin A ni... Ianya akan menjadi toksik dlm badan...

    Bagaimana Vitamin A membantu dalam penglihatan? Vitamin A membantu penglihatan dalam 3 cara utama, iaitu:
    1. Membantu mencegah rabun malam (night blindness).
    2. Membantu mencegah katarak (seperti Vitamin C).
    3. Membantu untuk mengekalkan penglihatan.

    Rabun Malam:
    Retina mata kita ni merupakan sel yg amat sensitif dgn cahaya yg menyimpan sejumlah vitamin A yg banyak. Dalam retina ada rods dan cones. Rods dan cones ni yg membolehkan kita untuk melihat hitam, putih dan warna-warna lain... Rods ni pula lebih khusus untuk penglihatan malam (night vision).

    Rods menggunakan gabungan protein khas yang dipanggil opsin dan bentuk khususVitamin A yg dipanggil retinal untuk berfungsi dengan sempurnaTanpa Vitamin A, rodstidak akan berfungsi dengan baik dan anda tidak akan dapat melihat pada waktu malam atau dalam keadaan lampu malap. Hal ini akan lebih kerap berlaku apabila kita semakin tua... 

    Katarak:
    Katarak terjadi apabila kanta mata (bukan contact lense ye) kita menjadi keruh...Ia akan menyebabkan kita susah untuk melihat. Katarak juga dikatakan merupakan salah satu penyebab utama buta...




    Prevention is better than cure... Betul tak?? Cara terbaik untuk MENCEGAH rabun malam dan katarak ni ialah dgn makan makanan yg kaya dgn karotenoid... TERUTAMANYAmakanan yg kaya dgn beta-karoten... Kenapa??? Kerana kuasa antioksidan beta-karoten ni mampu menghapuskan (wipes out) radikal bebas sebelum ia merosakkan kanta mata kita...



     Sumber makanan yg mengandungi Vitamin A dan beta-karoten

    __________________________________________________________________________

    Shaklee pun ade beta-karoten tau… Ianya lebih dikenali dengan Carotomax Shaklee…  

    Dalam CarotoMax mengandungi karotenoid menyamai dengan:
    • Beta Karotena Sama dengan 102 porsi Pisang
    • Lycopena sama dengan 714 porsi Aprikot
    • Lutein dan Zeaxanthin sama dengan 285 porsi pink grapefruitAlpha karoten sama dengan 89 porsi Raspberi
    • Alpha karoten sama dengan 89 porsi Raspberi





    Fungsi Beta-Karoten:

    1. Bantu pertumbuhan dan memulih sel-sel badan.
    2. Kekalkan penglihatan malam – rabun malam.
    3. Kekalkan kesihatan kulit dan selaput membran seluruh badan – mata hitam, penghadaman
    4. Bertindak sebagai antioksidan, cegah kanser.
    5. Menyokong fungsi kuatkan sistem pertahanan badan,
    6. Bantu cegah masalah asma, dan paru-paru.
    7. Bantu cegah pembentukan ketumbuhan ‘tumor’
    8. Menyokong fungsi pertumbuhan dan pembiakan.


    Khasiat Beta-Karoten:
    1. Awet muda
    2. Rabun malam
    3. Gastrik
    4. Masalah kulit
    5. Lelah
    6. Jeragat

    sumber: AnakkuWiraku


    Kami merupakan pengedar Shaklee Terbaik di Kota Tinggi, Johor dan anda boleh mendapatkannya produk kegemaran anda secara COD dari kami :) 

    SIDPro : SITI NORIZA BINTI SALEH
    ID : 852453
    EMAIL : sales.damiapitshop@gmail.com


    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

    TANDA TANDA HEALING CRISIS



    Apakah itu healing crisis? Atau dalam Bahasa Melayu Krisis Penyembuhan? Ramai yang tidak tahu tentang healing crisis..

    Ia berlaku apabila kita mengambil vitamin dari sumber semulajadi yang bertindak mengeluarkan toksin dan merawat kerosakan pada sel dan sistem dalam badan kita. Proses ini membuatkan seseorang itu berasa 'tak sedap badan' dan mungkin demam atau mengalami sakit pinggang atau sakit kepala yang teruk.

    Ini adalah tindakbalas biasa bila badan kita nak mengeluarkan toksin.

    Kenapa ia tidak berlaku bila kita makan ubat (makan ubat, terus sembuh), atau vitamin sintetik? Nah, analoginya seperti di bawah..

    Bayangkan kereta kita mengalami masalah calar atau kemek, dan kita perlu mengecat kembali tempat yang calar itu. Pengambilan ubat seumpama kita sapu cat terus ke atas tempat calar tu. Kereta kita tak nampak calar, tapi ia nampak tak rata sebab kita cuma 'tampal' cat ke atasnya.

    Berbeza dengan pengambilan suplemen, ia umpama kita kikis keluar cat yang rosak tu, dan mengecatnya kembali. Semasa proses mengikis cat, kereta kita nampak buruk, bertompok-tompok. Lepas tu bial dicat baru, kereta kita cantik kembali.


    Begitulah tubuh kita apabila bertindakbalas dengan vitamin semulajadi. Untuk 'mencantikkan' sel dan sistem tubuh kita, semua yang tak cantik kena keluar dulu... seperti kereta yang nampak buruk bertompok-tompok, badan kita akan mengalami healing crisis yang mana antara lain mungkin merasa:
    • Pening
    • Mual
    • Badan panas
    • Demam
    • Sakit kepala
    • Sakit pinggang
    • Mengantuk
    • Muntah-muntah
    • Berpinar-pinar
    • Ulser
    • Rasa tak larat
    • Emosi terganggu
    Dan sebagainya..

    Jangan risau kerana ini petanda yang sangat baik.

    Cara untuk mengurangkan simptom healing crisis:
    • Minum air yang banyak -- air masak/air kosong
    • Cuba untuk berehat dan bertenang
    • Bersabar
    • Berdoa agar dipermudahkan
    Insya-Allah, healing crisis tidak berpanjangan.. setelah semua toksin dikeluarkan dari sel-sel tubuh kita, ia akan mula 'memperbaiki'nya. Hasilnya tubuh kita akan terasa lebih sihat, bertenaga, ceria dan cantik!

    kredit to : mommylyna

    * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

     Hubungi saya 013-7374958 atau melalui email damia_pitshop@yahoo.com atau add saya di fb ( siti noriza saleh ) untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda akan diberikan tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya :)
    Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
    Designed by UMIESUEstudio 2015