Monday, December 8

BAGAIMANA KEKAL CERGAS DAN BERTENAGA SEMASA GANTI PUASA



wah...dalam sedar tak sedar, hari ni dah masuk bulan Safar, lepas tu Rabiul awal..pejam celik pejam celik...masuk lak Jamadil Akhir, Rejab, Syaaban, Ramadhan.....(sila baca smbil nyanyi ye)..he hehe... dan bagi para ibu ibu atau sesiapa saja yang ada tinggal puasa tahun lepas, dah boleh mula ganti....bagi mereka yang hanya 4 5 6 hari tinggal posa, senang cikit nak ganti..ye tak?..he hehe...tapi, jangan pikir ada lagi 6 atau 7 9 bulan, lama lagi tu.....nnti dah masuk syaaban, baru ganti puasalah....eehhhhh jangan....kita tak tau masa depan kita mcamana kan?...he eh..

kisah ni terjadi pada saya pda tahun 2008....saya perlu ganti puasa sebanyak 5 hari...dan saya suka menunggu saat-saat akhir untuk ganti puasa.....tetapi, perancangan Allah, saya hamil pada tahunn 2009 dan agak menduga saya apabila saya tidak mampu untuk berpuasa....dan bila saya dah masuk trimester ke 3, saya cuma dapat ganti 2 hari je puasa saya dari 7 hari puasa yang tertinggal.....kesannya?????? saya terpaksa kene bayar fidyah...dan jangan pikir 5 hari tu burn ye...tetap kene ganti puasa jugak tau.......

perancangan Allah, hanya Dia yang tahu....saya bersalin pada sebulan sebelum bulan Ramadhan tahun 2010 tiba.....rasa masa tu, Allah, cepat-cepatlah abis darah nifas aku...kang mau kene cuti sebulan puasa..nak mengganti balik tu.....banyak cabarannya.....Allah terima doa saya dan dia benarkan saya berpuasa setelah masuk Ramadhan ke 15....hu hu u...maknanya, saya cuti puasa tahun 2010 sebanyak 15 hari di tambah pulak dengan 5 hari yang perlu saya ganti untuk tahun 2008...fuh!!!!! jenuh tu..he hehe..jadik, jom kita ganti puasa awal-awal...he h ehhe..

bagi para ibu yang menyusukan anak, anda tidak perlu risau akan kekurangan air atau menjadik semakin lapar pada siang harinya...jangan jadikan alsan itu untuk anda tidak berpuasa ataupun, memonteng jadual mengepam susu anda....walaupun dalam agama Islam, anda dibenarkan untuk tidak berpuasa kerana dalam tempoh menyusukan anak.....tapi, and aperlu ingat, anda TETAP kne ganti puasa ittew....jadk, apalah salahnya untuk anda teruskan puasa hari tu kan?...

saya ada cara yang boleh anda ikuti jika anda ingin berpuasa dengn produk SHAKLEE....

SAHUR :-
- makan makanan berkhasiat - nak amik nasi bolh, roti bolh, oat bolh...
- makan kurma secukupnya - ibu menyusu dan ibu pregnant perlu ambil lebih ye...
- minum air secukupnya - saya syorkan air masak
- AMBIL ESP + MEALSHAKE + PERFOMANCE DRINK
- kalau ada ambil vitamin lain, boleh ambil VITALEA/MULTIVITAMIN DAN ALFALFA.

BERBUKA PUASA :-
- Makan makanan seimbang
- Minum air suam/panas.
- Boleh buat air RIBENA + MEALSHAKE , atau apa jua resepi air yang sesuai dengan anda..bagi ibu yang bf, boleh juga minum ESP, air longan, air soya, atau apa jua minuman milk booster yang anda rasa perlu.
- yang ada vitamin, boleh ambil B COMPLEX DAN ALFALFA.

SEBELUM TIDUR :-
- ambil ESP + PERFOMANCE DRINK...



atau cara lain, anda boleh ikut tips ini :-


SEBELUM TIDUR
1. Ambil ESP + Performance Drink
2. Amalakan mambaca surah Hujurat (banyakkan susu) dan Al-Waqiah (murah rezeki)

MEMERAH 
1.Perah pada waktu sahur
2.Perah pada waktu rehat di pejabat
3.Jika perlu lebihkan memerah pada malam hari

MIND SETTING 
1.Yakin boleh dan kawal emosi, elak dari stress
2.Kuatkan semnagat
3.Dapatkan sokongan


1) Ketika nak makan nasi, bacalah selayaknya sebagai seorng Islam. Gumpalkan nasi sebanyak tiga kali ketul. Baca surah Al-Ikhlas 1 kali dan makan nasi segumpal. Baca lagi, makan lagi surah Al-Ikhlas setiap kali anda makan seketul gumpalan nasi tadi.

2) Dah habis tiga gumpal tu makanlah seperti biasa. Selepas makan sahur, makan buah kurma 7 biji. Sebelum makan, bacakan selawat satu kali dan makan sebiji buah kurma (ulang sehingga 7 kali bersamaan dengan 7 biji kurma).

3) Pastikan selepas berbuka sehingga bersahur banyakkan minum air masak. Letak botol di tepi katil untuk memudahkan kita minum setiap kali terjaga dari tidur.

kredit to mamaQaireen



* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Hubungi saya 013-7374958 atau melalui email damia_pitshop@yahoo.com atau add saya di fb ( siti noriza saleh ) untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda akan diberikan tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya :)

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015