Monday, December 8

KURANG VITAMIN B PUNCA KITA KERAP KENA SEMUT SEMUT ATAU SESEMUT

Memula dengar perkataaan sesemut macam kelakor je kan? siap buat lawak lagi cari semut kat kaki atau tangan yang katanya sesemut tu. Tapi ada juga orang gelarkannya semut semut.  Sebenarnya ia adalah rasa kebas kebas yang mana ia merupakan gangguan kepada saraf atau neuropati. Tahu tak? kurang Vitamin B punca kita kerap kena semut semut atau kebas kebas ni..

Neuropati dialami sekitar 26% orang dewasa berusia 40 tahun ke atas. Penyakit ini biasanya dialami oleh mereka yang kekurangan Vitamin B, pesakit yang menghidap diabetes bertahun tahun lamanya atau mereka yang sukakan alkohol. Biarpun begitu, neuropati boleh terjadi kepada semua golongan usia dan risiko tinggi kepada mereka yang banyak melakukan pekerjaan statistik seperti menaip.



Cara mengatasinya? Ia boleh dicegah dengan mengambil Vitamin B1, B6 dan B12, mengurangkan alkohol serta kerap berolahraga. kenapa 3 vitamin B ini mampu mencegah semut semut ini? saya akan terangkan lebih lanjut lagi. Jom kita tambah ilmu pengetahuan kita.

VITAMIN B1 - ia dikenali sebagai vitamin yang mencegah penyakit beri dan mengelakkan gangguan penyakit saraf. Nama glamournya Thiamin. Vitamin B1 atau Thiamine adalah salah satu nutrisi vital bagi manusia dari kelompok Vitamin B kompleks. Vitamin B1 berperan penting untuk mempertahankan fungsi saraf dan jantung yang sehat.

Vitamin B1 adalah salah satu dari delapan vitamin yang larut dalam air dari keluarga vitamin B kompleks. Vitamin ini membantu dalam mengkonversi karbohidrat menjadi glukosa, yang pada akhirnya digunakan untuk menghasilkan energi untuk berbagai fungsi tubuh. Vitamin B1 diperlukan untuk pemecahan lemak dan protein.

Selain itu vitamin B1 berguna untuk mempertahankan tonus otot pada sepanjang dinding saluran pencernaan, serta meningkatkan kesehatan sistem saraf, kulit, rambut, mata, mulut, dan hati. Selain itu juga akan meningkatkan ketahanan tubuh untuk melawan stres, oleh karena itu B1 sering disebut juga sebagai vitamin “anti-stres”. - sumber

B COMPLEX SHAKLEE
B COMPLEX yang lengkap dengan 8 vitamin B


VITAMIN B6:- Vitamin B6 pula dikenali sebagai Piridoksin. Vitamin B6 ini larut dalam air. Fungsinya secara umum adalah untuk pembentukan sel darah merah, untuk mengoptimakan fungsi otak dan pemecahan protein. Selain fungsinya diatas, piridoksin juga memegang peranan penting dalam hal metabolisme asam amino. Oleh itu, kita memang tidak boleh kekurangan pengambilan Vitamin B6 ini kerana ia akan menggangu emosi dan saraf otak kita.

Selain itu, piridoksin ini mampu untuk membantu perkembangan saraf pada bayi. Bahkan, mereka yang terkena penyakit alzeimer adalah disebabkan kekurngan gizi ada otak dan saraf yang berpunca dari kekurangan Vitamin B6.

VITAMIN B12 :- Vitamin B12 adalah vitamin yang memiliki sifat larut dalam air, dan ini akan membuat sel-sel saraf dan sel-sel darah merah menjadi sihat. Vitamin B12 juga berguna untuk kelancaran fungsi dari beberapa proses penting yang dilakukan oleh tubuh.
Jadi penting bagi tubuh untuk mendapatkan vitamin B12 secara seimbang, atau jangan sampai tubuh kekurangan vitamin B12.


Untuk order klik sini:

 Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut: 

Siti Noriza | 
ID: 852453 
SMS/Whatsapp 013-7374958 
Email: sitinorizasaleh@gmail.com 
FB: Siti Noriza Binti Saleh 

kami merupakan pengedar Shaklee terbaik di Kota Tinggi, Johor. Kami boleh menghantar terus kepada anda atau kita berjumpa di satu tempat yang telah dijanjikan :)

 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015