Thursday, September 22

BAGAIMANA CARA MENGURUSKAN STRESS GAYA SANTAI

stress? siapa yang tak pernah stress. Duduk rumah pun stress tau! pernah baca pasal artikel atau poster yang berkisar pasal ibu duduk rumah lebih stress dari ibu yang bekerja. kemas dapur, depan bersepah. kemas depan, dapur bersepah!! tapi saya tau, tak semua ada situasi macam ni kan. Jadi, saya nak berkongsi dengan anda bagaimana cara menguruskan stres gaya saya. eh, gaya santai. Santai ni means kita buat saja saja dirumah.

Selalunya, stress saya bila sales kurang. he he he. tapi yang menjadi punca stress ialah bila apa yang dirancang tidak menjadi atau bila dah duduk depan komputer berejam rejam, 1 entry pun tak terpublish! Jadi, saya kecewa dan mula stress. Aduh, apa ni, membuang masa sangatlah. Nak hilang kan stress tu, saya pilih cara 3R. Macam Master Lyna Noh cakap. Apa 3R tu? Relaks, Recharge, Refleks. Bagaimana caranya?

3R cara saya ialah :_

~ saya akan tinggalkan kerja yang saya sedang buat tu. contoh tengah ngadap komputer tapi blank nak buat apa, saya keluar dari SOHO dan pergi ke tempat lain. macam selalunya, saya ke ruang tamu lah.
~ penyakit stress saya ialah, bila saya stress, saya suka mengemas. kui kui kui. ye, saya malas mengemas. Suami saya yang rajin kemas rumah.
~ bila dah siap kemas rumah, kekadang tahap sampai mop lantai, sental bilik air bagai, baru saya bertenang dan mula fikirkan nak makan apa. wohaaaaaa...bahayakan??? Tapi itu dululah. Sekarang ni, bila rumah dah kemas, fikiran mula lapang sikit. baru sikit. saya buat apa lagi lepas tu?
~ saya buat air kegemaran saya. ikut koranglah. saya suka amik air coco panas. Sedap!! amik biskut 3 keping dan saya pilih buku apa yang saya nak baca
~ kebiasaannya, saya suka baca buku motivasi atau yang berkaitan dengan perniagaan. atau selak selak majalah yang ada kat rumah ni
~ kalau rasa semua ni tak mampu nak hilang stress anda, mohlah kita amik wudhuk dan solat sunat 2 rakaat, ia lebih afdhal.
~ dan langkah terakhir cara saya uruskan stress saya ialah, pergi mandi, shampoo rambut, berscrub muka pakai, then pakai baju cantik cantik, pakai masker dan TIDUR!!! heaven sangat!!!

BEST KE BEST CARA SAYA URUSKAN STRESS?? korang macamana pulak??

*jangan lupa sebelum tidur tu amik 2 biji b complex tau.




No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015