Wednesday, September 14

TIPS WAHM

masa 10 tahun saya bekerja, saya andaikan bestnyerrrr duduk rumah,,, .. enjoy baca buku, tengok tv, golek golek dengan anak anak.. keh keh keh..
tapi tapi tapi...... ia adalah angan angan semata mata.. sebab 2 bulan pertama saya berhenti kerja, saya nangis,..hampir setiap hari!!! ha ha ha...sebab apa??? sebab tak reti nak uruskan anak anak, kemas umah ( yg anak kecik kecik masa tu, umur 6 tahun dan 3 tahun yg mama kemas depan , mereka berdua kemas belakang..hu hu hu), belum termasuk nak g pejabat pos, nak pergi cod barang, mak abah soh balik ( sbb umah dekatkn), suami lagi balik bebel sbb rumah bersepah... adoyaiii,,,.. masuk bulan ke 3, mamarin tanya, sebenarnya apa yang berlaku kat ko sampai sales ko teruk sangat 2 bulan ni? kata bila dah berhenti kerja ko nak fokus?? tapi makin terukkk je??? lepas bincang dari hati ke hati, baru saya nampak apa yang sebenarnya cara dan apa yang saya perlu buat sebenarnya,.ini tips saya serba sedikit yang saya buat sebagai WAHM.
.
.
1) Jangan menjadi ibu yang terlalu "prefectionist" sangat sampai nak kena pastikan lantai berkilat 24 jam, kusyen terduduk elok ditempatnya, baju yang dilipat disusun elok.nama pun ada anak kecik kan,. memang itulah yang akan berlaku.
2) siapkan dulu makanan dan minuman untuk anak anak untuk elak mereka lapar dan mula mengamuk.
3) bangun seawalnya sebelum anak anak bangun untuk siapkan kerja rumah atau update blog/buffer atau schedule post.
4) ambil masa seminggu 2/3 hari untuk lipat kain, atau menggosok semua baju sekolah anak dan baju kerja suami. gosok juga baju dan tudung tudung kita.
5) ada masa tertentu untuk 1-2 jam fokus pada biz.
\6) jangan terlalu leka dengan siaran tv yang kekadang makan masa 3 jam - hindustanlah tu.
7) kalau jenis suami yang tak suka rumah bersepah, lgi 10 min atau 5 min suami nak sampai rumah tu, baru kemas rumah...keh keh keh ( habislah pecah rahsia)..
banyak lagi tips,tapi ini yang biasa saya buat setiap hari. nak tahu lagi tips hebat untuk mereka yang bekerja di rumah, klik je #tsunamishaklee dan juga #hunt2shaklee.
semoga ia menjadi manfaat kepada anda semua!!!


No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015