Friday, October 10

NUTRIEN TERBAIK SEMASA KEHAMILAN YANG PERLU ANDA KETAHUII


Hari ni saya nak share pasal nutrien dan pengambilan vitamin yang penting untuk ibu-ibu yang hamil... ini adalah hasil dari pembacaan saya dan saya terpanggil untuk berkongsi dengan ibu-ibu hamil atau bakal hamil di luar sana... Insya ALlah, saya juga akan menyusul satu tika nanti kalau diizinkan oleh Allah.. :)


nutrien terbaik bagi ibu hamil 
 * setiap ibu hamil perlu menitikberakan pengambilan vitamin dan mineral dalam pemakanan harian.  seiring dengan pertambahan usia kandungan, keperluan nutrien atau khasiat pemakanan turut meningkat.  Ini penting bagi menjamin kesihatan anda dan janin.

 nutrien tersebut ialah :-

1) PROTEIN
Makan protein yang mencukupi adalah penting kepada pembentukan bayi kerana protein  penting untuk pertumbuhan sel dan penghasilan darah bayi. Ia juga penting untuk pertumbuhan dan fungsi tisu plasenta, amnion dan tisu ibu. Anda perlu mengambil kira-kira 60 gram protein setiap hari semasa hamil --- kira-kira 10 gram lebih daripada apa yang anda harus makan. Makanan yang kaya dengan protein termasuk daging tanpa lemak, telur, keju, ikan, susu dan kacang. 
- Bagi anda yang gemarkan soya, anda boleh pilih ESP ( Energizing Soy Protein ) dari shaklee... Sumber protein yang diproses dari soya... sangat sesuai utk anda..Mudah disediakan..hanya satu-3 sudu dlm sehari...
                                                                                                                         

2) KARBOHIDRAT DAN LEMAK
- Diperlukan untuk membekalkan tenaga pada tubuh setiap hari sekaligus menjadikan tubuh tidak penat.

3) KALSIUM
- ketika hamil, kalsium memang penting untuk membantu pertumbuhan bayi serta melindungi anda daripada risiko osteoporosis.  JIka keperluan kalsium tidak mencukupi, kekurangan kalsium itu akan diambil daripada tulang anda.  Makanan yng banyak mengandungi kalsium ialah sayur-sayur hijau dan kekacang.  Saat ini, kalsium paling baik diperoleh daripada susu serta produk olahannya.  susu juga mengandungi jumlah vitamin yang tinggi seperti vitamin A, D, B2, B3 serta vitamin C.. tapi, tahukah anda, sukatan yang bagaimana yang perlu anda ambil untuk menentukan sukatan kalsium dalam sehari?...saya syorkan anda mengambil OSTEMATRIK dari SHAKLEE..ianya mampu mengurangkan bengkak di kaki anda dan mengurangkan sakit tulang belakang anda...
                                                                                                                         

4) ZAT BESI
- Sangat penting dalam membantu proses menghasilkan sel-sel darah merah.  Paling utama lagi ialah mencegah timbulnya anemia.  terdapat pada sayur-sayuran hijau seperti bayam, kangkung, daging dan hati.
utk ini, saya syorkan MULTIVITAMIN/VITALEA dari SHAKLEE...didalamnya ada zat besi yang sangat membantu ibu-ibu hamil dari kurang darah... cubalah..anda pasti merasai kesannya 











          
5) ASID FOLIK
-Berdasarkan beberapa penemuan pakar kesihatan, wanita hamil yang kekurangan asid folik besar risikonya mengalami risiko keguguran ataupun kerosakan janin...saper cakap ambil acid folik boleh buat bayi besar dan susah nak beranak?..anda sanggup tanggung risiko keguguran atau anak anda tidak sempurna sifatnya?..memang ianya dari Allah..sekurang-kurangnya kita berusaha menjauhinya kan?...

6) VITAMIN B KOMPLEKS
- Berguna untuk menjaga sistem saraf, otot dan jantung agar berfungsi secara normal.  Boleh diperoleh daripada biji-bijian, kekacang, sayur-sayuran hijau, telur dan produk susu.

untuk ACID FOLIC dan B COMPLEKS, saya syorkan anda mengambil B COMPLEX dari shaklee ini...ini kerana, B COMPLEX ini mengandungi semua VITAMIN B yang diperlukan oleh ibu hamil.. Ia ada 8 VITAMIN B dan ada acid folic..so, anda tidak perlu risau kalau anda kurang acid folic..

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

 Hubungi saya 013-7374958 atau melalui email damia_pitshop@yahoo.com atau add saya di fb ( siti noriza saleh ) untuk dapatkan konsultasi tentang set mana yang paling sesuai dengan anda. Anda akan diberikan tips dan cara pengambilan vitamin yang betul apabila membeli dengan saya :)

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015