Wednesday, January 7

Ayam Bakar BBQ & Kailan Ikan Masin






Lauk mkn malam aku..Ayam Bakar BBQ ngn sayur Kailan Ikan Masin....aku tetiba je nak buat ayam bakar ni, sebab aku baru je beli tmpt pembakar tu...tu yg excitd nak bakar ayam..he he he...dah lama nak buat msakn yg bakr membakr ni...tapi, kat umah aku cuma ada aven je, so mcm susah ler aku nak membelk ayam tu dah masak ke belum...keterujaan aku nak bakar ayam ni mmg takleh nak digmbrkanlah.....2 hari aku perap ayam ni....dan resepi, mcm biasalah, aku kopies dr lamn web masak memasak....


Bahan-bahan ( 5-6 orang )
2.0kg ayam
1 biji bawang besar (kalau bawang tu bersaiz kecil, guna 2 biji)
5 ulas bawang putih
2 cm halia
2 sudu besar serbuk cili
1 sudu kecil serbuk kunyit
2 batang serai
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu kecil serbuk jintan putih
1 sudu kecil serbuk ketumbar
1 sudu kecil garam
1 cawan gula
Cara-cara
Potong ayam mengikut kesukaan anda. Jika potongan tersebut besar-besar, kelar-kelar sedikit supaya ayam cepat masak. kemudian, bersih dan tos ayam tersebut.
Kisar semua bahan-bahan di atas sehingga hancur.
Masukkan bahan-bahan kisar tersebut ke dalam bekas dan campurkan dengan ayam.
Perap ayam tersebut 1 malam atau 2-3 malam di dalam peti ais.(lagi lama perap lagi sedap!)
Bakar ayam di atas bara api atau dapur gas sehingga masak.
Nie lak utk Kailan Ikan Masin...

Bahan-bahan ( untuk 2 org )
sayur kailan-dipotong
1 keping ikan tenggiri masin(yang dijeruk dlm botol)-potong kecik2
1 sd(k) air dr botol ikan masin td
1 bj bwg besar-dimayang bulat
1 inci halia-diketuk
bwg putih-diketuk
1 sd(b) sos tiram
1 sd(b) sos ikan
sedikit air asam limau nipis
myk untuk menggoreng
Cara-cara
panaskan myk.tumis ikan masin tenggiri td hingga naik bau
kemudian tumis bwg putih,bwg besar dan halia.masukan sos tiram.
masukkan sayur dan tambah air dr botol ikan masin td,masukkan sos ikan kacau rata.
masukkan sdkt air-2 sd(b).biarkan seketika.angkat
dlm pinggan tabur sdkt lada sulam dan perah air asam limau td
So, SELAMAT MENCUBA.....

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015