Tuesday, July 17

SUPLEMEN UNTUK ANEMIA

Sebelum ini saya ada berkongsi dengan anda bagaimana mencegah anemia di link ini. Ia mengenai bagaimana untuk mencegah anemia melalui makanan. Tapi kali ini, saya nak berkongsi kepada semua bagaimana mencegah anemia melalui pengambilan suplemen. saya nak berkongsi kepada semua mengenai suplemen untuk anemia yang boleh diambil setiap hari selain dari penjagaan makanan.
Related image
kredit : Mr google

Suplemen untuk anemia ini lebih dekat dengan saya kerana saya juga menghadapi masalah HB rendah walaupun bukan semasa kehamilan. bacaan HB saya ialah 11 dan ia membuatkan saya tidak dibenarkan membuat pendermaan darah. Sedih juga. sebab dah 3 kali mencuba, tapi masih tidak dibenarkan oleh nurse. 

Malahan, hari hari biasa pun buat saya cepat penat apatah lagi kalau perlu banyak bergerak atau memerlukan pergerakan fizikal. semestinya juga, bila dah cepat letih , saya kerap berdebar debar walaupun tanpa sebab. Selepas membuat pemeriksaan, saya ada anemia yang tidak berapa serius dan nurse menggalakkan saya untuk menjaga pemakanan dengan melebihkan makanan yang mengandungi zat besi. 

Masa kehamilan lagi teruk. ada beberapa selepas ujian darah, HB saya mencecah 9.5 dan pada hujung trimester, saya pernah hampir nak pitam dan dimasukkan ke dalam ward. Dan masa tu, tidak kenal lagi suplemen shaklee dan bergantung suplemen di farmasi seperti yang dicadangkan oleh doktor di klinik kesihatan.

Tapi bila saya mula tahu mengenai produk shaklee ini, saya mengenali suplemen untuk anemia yang mana ia bukan saja bagus untuk ibu hamil, ibu berpantang malahan ia bagus untuk mereka yang sememangnya ada masalah anemia ini.  Apakah suplemen tersebut?

ada 4 jenis suplemen untuk anemia ini dan ia sesuai untuk diambil oleh ibu hamil juga. 




kenapa perlu ambil 4 suplemen untuk atasi masalah anemia ini?

* ia adalah sumber protein yang mana membantu badan menghasilkan sel darah. Malahan ia juga membantu badan menjadi lebih cergas dan kekal bertenaga.

VITA-LEA IRON FORMULA
Mengandungi zat besi yang membantu pembentukan sel darah merah dan menghasilkan sel darah yang sihat. Zat besi menjadi sebahagian daripada struktur hemoglobin yang membawa oksigen ke tisu dan sel.


SUSTAINED RELEASE VITA-C
Membantu penyerapan vitamin B12 dan zat besi. Vitamin C juga membantu pengeluaran hemoglobin dan meningkatkan pertahanan badan.


B- COMPLEX
Meningkatkan sel darah merah dan hemoglobin. Shaklee B-complex adalah lengkap dengan 8 kumpulan Vitamin B termasuk B12 dan folat.

saya sertakan testimoni testimoni yang kebiasaannya ibu hamil menghadapi masalah anemia atau HB rendah.


Image may contain: 3 people, people smiling


[SET PRENATAL SHAKLEE BANTU KEKALKAN HB PADA PARAS SELAMAT]
.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Harini saya nak kongsikan testimoni saya seorang ibu mengandung yang pernah dikategorikan dalam kategori "mild anemia".
.

Memanng sejak daripada matrikulasi lagi saya tahu saya jenis mild anemia. Sebabnya pernah beberapa kali nak derma darah tak berjaya kerana bacaan HB di bawah 10.
.

Hanya lepas sekali sahaja derma darah masa di tahun ketiga universiti, tapi lepas derma darah saya tak boleh berjalan. Haha. Pitam, nasib baik tak pengsan..kalau tak malu je sebab pakai pakaian uniform😅
.

First pregnancy, saya suka suka je makan vitamin. Tapi memang vitamin yang klinik bagi saya tak makan la sebab dah memang consume vitamin shaklee. Cuma tak konsisten.

2-3 kali nurse detect bacaan HB saya rendah. Nasib baik nurse masih bagi pilihan nak ambik supplement shaklee konsisten atau nak ambik zincofer. Heeeee! So saya decide ambik set vitamin prenatal shaklee konsisten. Alhamdulillah, sampai ke hujung pregnancy HB masih maintain 11 ke atas selepas ambik set vitamin prenatal shaklee ni dengan konsisten.
.

2017, saya mengandungkan anak kedua. Masa ni memang continue set vitamin prenatal shaklee je sebab menyusu. Saya memang tak ambik alfalfa sejak daripada pregnant yang pertama.
.

Beberapa experiment atas risiko sendiri saya buat untuk kehamilan kedua ni. Yang pertama, tak makan apa-apa supplement langsung tapi ambik makanan yang kaya dengan zat besi dan vitamin lain contohnya sayur double, makan jambu batu, makan hati lembu, makan sumber protein 2-3 jenis sehari, makan buah 2-3 jenis sehari.

Hasilnya, result HB saya rendah, hanya 10.8 sahaja. Masa ni tengah 28 minggu.
.

Ujian kedua saya buat dengan ambil jus delima jenama G***** yang sangat ramai orang perkatakan kat dalam group ibu mengandung facebook boleh naikkan bacaan HB.

Tapi sayang, saya tak dapat result bacaan HB masa tu sebab bukan masa test HB lagi. Masalahnya lain pulak yang jadi bila ujian air kencing yang dibuat menunjukkan urin saya trace! Ada gula! Nak cari result lain, lain pulak saya dapat. Tu hanya 2 minggu amalkan.
.

Nasib baik esoknya test MGTT saya pass. Tak sangkut bacaan gula. Kalau sangkut, memang seumur hidup saya menyesal ambik jus tu.
.

No more experiment. Saya teruskan je ambil set prenatal shaklee dengan gembira tanpa was-was. Alhamdulillah, hingga sekarang saya dah 39 weeks plus masih lagi amalkan set prenatal shaklee ni konsisten. HB masih cun di atas paras 11.
.

Nak naikkan HB? Go for set prenatal Shaklee! Bukan HB sahaja jadi concern utama, tapi dengan set ni banyak penyakit ibu mengandung dapat dielakkan. Contohnya tekanan darah tinggi, kencing manis, urin trace infection, pre-eklampsia, kelahiran bayi pramatang dan jugak kaki kejang di waktu malam.
.

Alhamdulillah, pregnancy kedua saya sangat sangat baik. Kaki cramp pon takde langsung. Padahal masih menyusu anak pertama. Hormon berubah pon kulit tak break out. Dan pertambahan berat saya kali ni memang sangat memuaskan. Mesti within the range every check up.
.

Bagi anda yang concern untuk melalui fasa kehamilan yang sangat sihat untuk ibu dan bayi dalam kandungan, seriusly anda patut cuba set prenatal Shaklee ni. Takkan rugi! Ibu sihat, bayi pon sihat tanpa sebarang masalah.
.

Minimize the risk. Don't ever challenge the risk especially those having problem with the previous pregnancy or genetically problems.
.

Jangan menyesal kemudian hari bila baby dah keluar. Dah tak berguna. Kos kewangan, kesihatan dan kebahagiaan akan diragut semuanya.


Image may contain: 1 person

.
[ BACAAN HB MENINGKAT SELEPAS AMALKAN VITAMIN SHAKLEE ]
.

Assalamualaikum.

Saya Maisarah binti Md Saupi, ibu kepada 3 orang anak.
Produk shaklee kesukaan Mai ialah set Ibu Hamil.Kenapa Mai sangat suka set Ibu Hamil ini kerana Mai merasai sendiri perbezaan ketika hamil anak ke-3 dengan anak-anak yang sebelumnya. Perbezaan yang sangat ketara dan sangat mengembirakan.
.

Mai mengamalkan Vitalea,B-Complex,vitamin C,Ostematrix dan Omega. Ketika Mai hamil anak pertama dan kedua bacaan HB sangat mendukacitakan yang mana setiap kali checkup nurse akan tulis bacaan HB menggunakan pen merah itu bermaksud bacaan HB Mai di bawah bacaan 11 dan juga disahkan mempunyai masalah anemia.
.

Lagi sedih hamil anak ke-2 bacaan HB Mai sentiasa di bawah 10 dan turun sehingga 8.2. Oleh kerana bacaan Hb Mai makin rendah berbanding anak pertama sedangkan Mai telah mencuba bermacam-macam vitamin yang di sarankan oleh nurse dan doktor tetapi bacaan tetap sama maka dihujung kehamilan kedua. Doktor menyarankan Mai untuk membuat ujian darah iaitu ujian thalesimia dan akhirnya Mai disahkan Beta Thalassaemia trait (pembawa thalesimia) dan doktor bagitahu normal bagi ibu yang pembawa thalesimia mendapat bacaan HB di bawah 11.
.

Selepas Mai di sahkan hamil anak ke-3 Mai membuat keputusan untuk mengamalkan vitamin Shaklee sahaja untuk kali ini.Apa yang memeranjatkan Mai bacaan Hb cantik dan bacaan semakin menaik sehingga bacaan semasa checkup terakhir sebelum bersalin ialah 14.2. Mai tak pernah dapat bacaan secantik ini sebelum ini walaupun semasa tidak hamil.
.

Sebab ini lah Mai sangat sukakan set Hamil Shaklee dan kesan lain yang Mai dapat ialah tiada masalah kekejangan kaki yang mana semasa hamil anak kedua Mai kerap kali mengalami kekejangan kaki. Aduh ibu-ibu yang pernah mengalaminya tahu kan betapa sakitnya bila kaki kejang (org kelantan sebut nyetok karung).Tapi hamil kali ke 3 hanya sekali Mai kejang kaki itu pun sebab penat berjalan seharian.
.

Apa yang Mai perasan juga bila konsisten ambil Omega Guard berat badan Mai semasa hamil hanya naik 6kg sahaja sampai ada yang tegur tak nampak naik pun badan perut je naik. Padahal hamil sebulum ini lagi-lagi anak ke-2 badan macam di pum pum..hehe..
.

Buat ibu2 diluar sana yang mencari cari set hamil terbaik, Mai sangat2 syorkan set hamil Shaklee ini kerana Mai sendiri dah merasai perbezaannya dan produk Shaklee dijamin semulajadi, selamat dan berkesan.

ini pula video dari Puan Aya Chalo yang ada masalah anemia semasa hamil sehingga di masukkan ke dalam ward. Jom dengar perkongsian dari beliau.


Anemia Ibu Hamil ni Dah Warded Pun Degil - Nasib Kakak Garang from iReach HD on Vimeo.



jika anda ingin mendapatkan produk ini, boleh membuat belian secara terus dengan klik ikon dibawah ini. Anda boleh membuat pembelian melalui kad debit atau kad kredit.




atau, boleh membuat pembelian melalui transfer / bank in ke akaun saya dengan menghubungi saya di talian yang diberikan. Kami juga membuat penghantaran ke rumah atau lokasi yang berhampiran dengan kami.


FB : Siti Noriza Binti Saleh ( 852453 - ID shaklee )
email : sitinorizasaleh@gmail.com
whatsapp : 013-7374 958/013 -7065 178
fanpages : JEJAK VITAMIN
instagram : damiapitshop

kami merupakan pengedar Shaklee di Kota Tinggi, Johor yang aktif sejak tahun 2011 lagi.

Sekiranya anda berminat untuk menjadi ahli dengan kami, anda boleh klik ikon di bawah untuk isi maklumat anda, dan kami akan hubungi anda segera!!.


sebelum itu, anda perlu baca ini :-


 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.




No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015