Thursday, March 1

Q & A : MASALAH KERING BIBIR DAN CELAH HIDUNG

Soalan : Saya mengalami masalah kering di tepi bibir dan di celah hidung.  Jika hari panas, ia akan mengelupas dan ada kalanya terasa pedih.  apakah supplement yang sesuai mengatasi masalah ini?

Jawapan : Masalah ini lazimnya berpunca daripada masalah kekurangan cecair sebum yang mengakibatkan kulit yang sensitif.  Mereka yang mengalami masalah ini biasanya mengalami kulit kering dan tegang selepas mencuci muka.  Kulit kering yang sangat teruk akan mengalami masalah rekahan pada kulit dan menjadi semakin teruk apabila terdedah kepada persekitaran berangin, bersuhu terlampau tinggi atau terlampau rendah. Apabila terdedah kepada cahaya matahari pula, kulit mudah terbakar.

Kulit muka kering memerlukan penjagaan rapi untuk memulihkan kelembapan pada kulit, Jadi :-


  • Elak penggunaan air paip kerana ia mengandungi mineral dan bahan kimia yang boleh mengeringkan kulit.
  • Jangan guna air panas untuk mencuci kulit muka.
  • HIndari pupur (skrub ) atau sabun mandi untuk mencuci muka.
  • Usah lap kulit muka dengan menggunakan tuala muka yang kotor atau kasar.
  • Gunakan pencuci muka dengan pH neutral.
  • Urut kulit muka dengan lembut untuk merangsang kelenjar kulit muka berfungsi dengan efisien.
  • Selepas mencuci muka, gunakan pelembap berasaskan air untuk mengekalkan kelembapan kulit.
Pengambilan air mencukupi adalah sangat penting bagi memastikan kulit mendapat bekalan cecair daripada dalam badan.  selain itu, pengambilan vitamin perlu ditingkatkan untuk mempercepatkan proses penyembuhan pada kulit.

Vitamin A, B dan C perlu diambil sekurang-kurangnya pada jumlah yang disarankan.  Vitamin E perlu diambil 400iu sebelum tidur. 

kredit to : majalah PA & MA.



oleh itu, saya syorkan pada anda untuk memilih SUPPLEMENT SHAKLEE untuk penggunaan harian anda.  dalam set ini, mengandungi ;-


1) VITAMIN B;-
- membantu meningkatkan sistem pertahanan badan, membantu mengurangkan stress dan tekanan dan ianya mampu menjadikan kita tenang. he hehe...


2) VITAMIN C ;-
- merupakan kolagen yang terbaik. yang mana ianya bagus untuk pembentukan tulang, kulit, gigi, sendi. 


3) VITAMIN E:-
- membantu melambatkan proses penuaan kulit. Pengambilan yang konsisten, mampu menghasilkan tesktur kulit yang cantik, seimbang yang mana akan menghilangkan jerawat dan jeragat.  Selain itu, mampu menghilangkan kusam di wajah...buatkan wajah anda berseri dan ceria...pasti tertarik.... :)

pm saya untuk maklumat lanjut..boleh sms, telefon ( 013-7374958 ), ym (nuriezam_040806) atau add fb saya (siti noriza saleh ).


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. * Kenyataan-kenyataan ini belum dinilai oleh Pentadbiran Ubat-ubatan. Produk-produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnosis, merawat, menyembuhkan atau mencegahsebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015