Thursday, September 28

ASMA MULA BERANSUR ANSUR HILANG

SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 4
TESTIMONI 3 : SITI NORIZA BINTI SALEH
.
[PENYAKIT ASMA SEJAK LAHIR KIAN PULIH DAN ZAFRAN DAH TAK PERLU FOLLOW UP KE HOSPITAL LAGI]
.

Muhammad Dayyan Zafran. Anak lelaki seorang tapi senang semasa mengandung, diuji pula dengan kesihatannya. Hah, pernah dengar kan ayat tu? Ada yang diuji semasa mengandung, tapi senang membesarkan anak-anak. Zafran dari kecil doctor sudah sahkan dia ada asma. Lahir tahun 2010 dan semakin teruk setelah hampir lemas pada tahun 2012. 
.

Macam macam saya buat ikut petua yang diberikan oleh orang orang tua atau kawan-kawan. Siap pergi bawa berurut lagi. Kurang sekejap je, tapi asma tu kerap juga datang. Malahan doktor kata kena tau apa punca yang menyebabkan dia mudah sangat asma. Mungkin dari pemakanan yang dia alergik, persekitaran yang berhabuk atau berjangkit dengan kawan kawan di nursery. 
.

Hampir setiap bulan memang perlu ke klinik atau ke hospital dan saya juga terpaksa ambil cuti setiap bulan untuk menjaga Zafran. Payah juga. Walaupun Zafran masih menyusu badan, tapi dia mudah sangat jatuh sakit. Bermula dengan batuk batuk, selsema dan diakhiri dengan asma yang kekadang berlanjutan sehingga seminggu. Boss pun bising asyik cuti je. Cuti jenis mengejut pula tu. Yerlah, sakit pun bukan kita tau nak datang bila kan.
.

Sehingga kemuncak pada tahun 2013, dia warded sebab asma dan doktor sahkan dia ada kuman di dalam peparunya. Saya jadi stress bila kena duduk hospital ni sebab Zafran asyik menangis dan tak nak makan ubat. Saya tengok dia nangis, saya pun nak nangis. Hahaha!. Ya Allah, tiba tiba saya terfikir, kenapa saya tidak berinya supplemen Shaklee sedangkan saya sendiri mengamalkannya. 
.

Jadi, selepas keluar dari hospital, saya berikan dia Omega Guard sebiji sehari (hari pertama dia makan Omega Guard, dia muntah! Kahak berlendir lendir keluar). Saya kuatkan hati paksa dia ambil juga Omega setiap hari sehingga asma dia reda. Omega ni akan cairkan kahak dan dibuang samada melalui muntah atau buang air besar. 
.

Selepas dia sihat, saya beri dia susu Mealshake hari-hari dan bagi juga Chewable Vita-C. Mealshake ni multivitamin untuk berikan tenaga kepada anak anak dan pulihkan badan selepas tidak sihat. Chewable Vita-C untuk beri perlindungan pada badan dan kuatkan antibody badan dari mudah dijangkiti oleh kuman atau virus. Zafran suka sebab sedap katanya
.

Sehingga sekarang, dia ambil Mealshake (dah pandai dah buat air sendiri letak Mealshake), ambil Chewable Vita-C hari-hari dan akan ambil Omega bila dia rasa dia nak semput. Pandai kan? Dia dah tahu yang supplemen dia ambil tu akan buat dia sentiasa sihat dan dia juga sangat aktif bermain. Dia tahu kalau dia tidak sihat atau asma, dia tak boleh nak bermain. Jangan tak tahu, Omega Guard ni juga membantu perkembangan sel sel saraf otak untuk berfungsi dan buat anak anak lebih mudah menerima ilmu semasa belajar dan berkomunikasi
.

Oh Ya! Lagi satu, Saya dah banyak kali apply medical card atau takaful tapi susah nak lepas sebab saya declare Zafran ada asma. Sehinggalah saya berjumpa Puan Siti Hajar  (0192307055), dan dia kata dia akan bantu sebab dah lama Zafran tak warded hospital. Alhamdulillah, akhirnya lulus walaupun saya declare yang Zafran ada asma. Bukanlah minta sesuatu terjadi pada Zafran kan, tapi ia langkah untuk kita berjaga-jaga. Sediakan payung sebelum hujan gitu.
.

Kini, sejak tahun 2013 selepas kali terakhir Zafran warded, dia dah tak perlu lagi ke klinik atau hospital. Ada sesekali pergi ke klinik untuk amik neb, tapi doctor senyum sebab dia nampak aktif je. Doktor kata : "ni tak yah buat follow up dah. Dah boleh balik main bola dah". Syukurr. Cuti sekolah pun takdelah kerap seperti tahun-tahun sebelumnya. Kita gembira bila ada anak anak sihat dan aktifkan? Jadi kita usaha untuk pastikan kesihatan mereka berpanjangan.
.

Kita usaha kan, Allah juga yang memberi kesihatan kepada Zafran. Inilah #shakleeEffect keluarga saya.

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015