Monday, March 9

SUPLEMEN SEMASA HAMIL YANG PERLU DIAMBIL

Kehamilan selalunya dikaitkan dengan perlu makan banyak sebab berdua! atau pun, ibu hamil selalu dikaitkan dengan perlu berehat, perlu duduk, jangan banyak bergerak dan sebagainya. Tapi jangan risau, dengan pemakanan yang seimbang, kesihatan yang baik serta peka dengan suplemen semasa hamil yang perlu diambil, anda pasti dapat memanjat Candi Borobudur macam akak kita sorang ni.



Ibu Hamil Kuat Boleh Naik Flight & Panjat Candi Borobudur! Fuyooo! from iReach HD on Vimeo.

Dah percaya?

saya jelaskan lebih lanjut mengenai suplemen semasa hamil yang perlu diambil oleh setiap ibu yang menjaga kesihatan  semasa kehamilan berlaku. Apakah suplemen semasa hamil yang perlu diambil oleh setiap ibu atau bakal ibu itu?

ASID FOLIK
kita harus terus mengambil asid folik sekurang kurangnya untuk 12 minggu pertama semasa kehamilan berlaku untuk pembentukan saraf tunjang bayi. Namun, tidak memudaratkan jika pengambilannya diteruskan. Ia juga membantu menghasilkan DNA dan perkembangan dan pembahagian sel semasa hamil. saya suggest B COMPLEX!!!

KALSIUM
Kalsium bersama vitamin D dan magnesium adalah untuk perkembangan tulang bayi anda. Makanan yang kaya dengan kalsium ialah yogurt, keju dan salmon. Vitamin D membantu badan menyerap kalsium dan boleh didapati pada minyak ikan dan produk tenusu. Idea mengambil suplemen yang mengandungi Vitamin D boleh diguna pakai. Yang ini saya cadangkan OSTEMATRIK!!!

ZAT BESI
Apabila anda bercadang untuk hamil, 10 hingga 15 peratus anda berpotensi menghadapi masalah anemia iaitu kekurangan zat besi!! Ketika ini, baru anda sedar bahawa ia penting dalam diet anda. Anda perlu zat besi semasa hamil kerana perkembangan fetus dan plasenta adalah bergantung pada anda. Jadi tingkatkan zat besi dalam diet anda atau anda akan berasa penat jika ianya berkurangan. Kebiasaan wanita hamil akan mengambil suplemen zat besi terutama trimester terakhir tetapi jangan lupa hidangan anda mesti ada daging sayur-sayuran dan buah kering. Yang pula, semestinya VITALEA!!

OMEGA 3DHA
DHA sangat penting untuk perkembangan otak bayi. Jika dibandingkan dengan komponen badan yang lain, otak dan sistem saraf merupakan bahagian yang paling tinggi kandungan DHA. Malah pengambilan omega 3 yang tinggi semasa hamil juga boleh mengurangkan risiko bayi menghadapi alergi kepada makanan selepas kelahiran nanti. Ini kerana Omega 3 turut berfungsi sebagai "melawan keradangan". Ikan tuna, salmon, sardin dan ikan bilis. Anda juga boleh mengambil suplemen DHA>..psttttt....meh pilih OMEGA GUARD!!!


Hubungi saya untuk pertanyaan lebih lanjut:
Siti Noriza | ID: 852453 
Call/SMS/Whatsapp 013-7374958 
Email: sitinorizasaleh@gmail.com 
FB: Siti Noriza Binti Saleh 

 * These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015