Monday, January 2

4 TIPS KEKAL BERAT BADAN SEMASA MENGANDUNG

Bila kita mengandung, kita akan rasa kita perlu makan banyak sebab kononnya kita makan untuk 2 orang. Betul tak? 😄 kak ct pun pernah alami situasi macam ni. siap terfikir lagi, alah nanti masa pantang bolehlah kurus balik. anak yang dikandung pun dalam 2-3 kg. senang je nak turunkan berat badan tu. Tapi, risiko lain tak pulak pernah Kak Ct terfikir boleh terjadi.


antara risiko bila kita obesiti semasa hamil ni akan mendatangkan kesan pada ibu dan bayi itu sendiri. setiap wanita yang hamil akan mengalami komplikasi tersendiri. malah, jika kita tidak mengawal berat badan semasa mengandung, maka kita akan berdepan dengan risiko obesiti. bila kita mempunyai masalah obesiti ini, kadar risiko semasa mengandung atau ketika bersalin dan selepas bersalin agak sukar untuk diramal kerana semakin tinggi kadar obesiti individu, semakin tinggi kadar risiko yang bakal dihadapinya.

Jadi, hari ini, kak Ct tak nak berkongsi berkaitan obesiti semasa mengandung, tetapi kak Ct nak berkongsi 4 tips kekal berat badan semasa mengandung. Ia adalah secara umum dan artikel ini untuk mereka yang tidak mempunyai apa apa komplikasi semasa mengandung.

4 TIPS KEKAL BERAT BADAN SEMASA MENGANDUNG

1- jangan ambil minuman manis setiap kali minum!! gula putih dalam air manis akan menyumbang kepada penambahan berat badan secara lansung. Kalau inginkan minuman manis boleh bertukar ke stevia ( pengganti gula ) yang lebih selamat.

2- amalkan memakan daging tanpa lemak, daging ayam dan ikan. Ibu mengandung disarankan mengambil satu hidangan ikan berminyak seperti ikan tuna segar, ikan tenggiri atau salmon sekali dalam seminggu. Walau bagaimanapun, anda perlu mengelak dari menikmati lebih daripada dua hidangan steak tuna atau empat tin tuna dalam seminggu. Hidangan ini mengandungi kandungan merkuri yang tinggi dan ia boleh menimbulkan kesan tidak baik kepada bayi dalam kandungan anda.

3- Makanan tinggi serat seperti roti gandum penuh atau pasta, beras perang, kacang pis, kekacang dan oat sangat membantu sebagai penambah tenaga untuk anda. Makanan makanan ini boleh memberi tenaga untuk anda tanpa menambah nilai kalori dalam tubuh. serat pula sangat penting untuk mengelakkan masalah sembelit di kalangan ibu ibu semasa mengandung. 

4- ingat kepada peraturan wajib elak ini - elakkan daripada memakan coklat, hirisan kentang yang digoreng, biskut biskut dan kek untuk mengawal jumlah kalori dalam tubuh anda. Untuk membakar kalori yang berlebihan, anda perlu bersenam seperti berjalan, aerobik akua yang khas untuk ibu mengandung, berenang dan yoga. Inilah antara senaman senaman yang sangat berkesan untuk mengekalkan berat badan yang ideal dan sihat sepanjang tempoh mengandung.

selain itu, Kak Ct mencadangkan ibu ibu yang mengandung untuk mengambil makanan tambahan sepanjang tempoh mengandung untuk membantu ibu ibu kekal sihat dan cergas sepanjang masa. makanan tambahan yang kak ct cadangkan ialah pengambilan Omega Guard yang sangat penting unuk perkembangan bayi yang dikandung. Selain itu, pengambilan zat besi yang terkandung dalam Vitalea juga penting untuk anda. ia membantu anda mengekalkan tahap kepekatan darah dalam badan semasa tenmpoh mengandung serta keperluan Acid folic yang sangat penting.

Nanti kak ct huraikan lagi mengapa ibu ibu yang mengandung perlukan makanan tambahan ini pada artikel yang lain pula.


Siti Noriza | ID: 852453
Call/SMS/Whatsapp 013-7374958
Email: sitinorizasaleh@gmail.com
FB: Siti Noriza Binti Saleh
PENGEDAR SHAKLEE KOTA TINGGI, JOHOR

No comments:

Post a Comment

Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015