Sunday, February 26

BLOG MEGA SHAKLEE

Subhanallah, masa mula mula Master Norita buka projek BLOG MEGA SHAKLEE 1.0, saya terlepas pandang. Tapi bila tahu ada dibuka kemasukan tambahan untuk peserta baru, saya cepat cepat daftarkan diri. 

Bukan apa, rasanya dah lama blog pengedar Shaklee Kota Tinggi ni terbengkalai. Tak tahulah apa ntah yang disibukkannya. Jadi, bila ada peluang untuk buat sama sama dengan kawan kawan lain, saya pun tak fikir panjang. 

Kita kena join dulu, baru kita tahu kita boleh buat atau tidak. Menulis memang antara benda yang saya suka buat. Tapi itulah, ia juga dah jadi benda yang dah lama saya tak buat. 

Alhamdulillah, bila saya join projek Blog Mega Shaklee ni, saya mula seronok nak menulis balik. 

Baca blog blog kawan yang sama sama join ni pun, buat saya lebih banyak idea untuk penulisan seterusnya. 

Malah rupany saya ni kalau tak join projek atau tugasan tugasan ni, saya pun tak tahu apa kemampuan saya dan lebih rasa "terdesak" nak siapkan tugasan ni. 

Tapi dari rasa "terdesak" itu, bertukar kepada rasa "seronok" untuk teruskan buat tanpa perlu rasa " aku kena buat sebab ia tugasan". Kini, aku perlu buat sebab ia adalah untuk diri aku sendiri.


Terima kasih pada semua admin admin, Master Master Euphoria yang terlibat, berkongsi idea dan pendapat untuk memastikan kami semua peserta pogram ini dapat melaksanakan semua tugasan dengan baik. Alhamdulillah 

Saturday, February 25

KENAPA SAYA SUKA KOMUNITI SHAKLEE?

Orang tanya, kenapa saya bertahan dalam Shaklee? Tak nak cuba ke bisnes lain yang lebih mudah dapat duit?
Tak nak bisnes ke benda yang viral dan senang terjual? Tak nak join team lain ke yang marketingnya lebih hebat, lebih selalu masuk iklan tv atau radio?

Bukan tak tergoda, siapa tak tergoda dengan cerita cerita yang menarik minat untuk buat bisnes diaorang kan? Tapi, banyak sebab kenapa saya tak beralih ke bidang lain.

Saya suka dengan Komuniti bisnes Shaklee ni sebab  saling support each other. Saling mendoakan kejayaan. Saling berkongsi ilmu. Saling mengingatkan tentang agama. Sentiasa positif . Kurang bercakap tentang keburukan orang lain.

Percaya tak, sewaktu awal awal saya terjebak dengan bisnes Shaklee ni, barulah saya tau pasal solat dhuha tu dibuat bukan hanya untuk mereka yang berniaga saja. Tapi untuk yang tak bekerja, yang berkerja, pun perlu buat solat sunat Dhuha tersebut. 

Lagi malang pula, saya anggap Dhuha tu buat bila perlu saja. Sedih sungguh lah. Saya tahu tapi saya tak amalkan. Dah berpuluh puluh tahun, baru Allah buka pintu hati saya berkenaan Solat Dhuha ni. Subhanallah. 

Benda yang paling seronok juga, saya belajar yang rezeki kita dapat bukan semata mata wang ringgit saja. Tapi, punyai kesihatan yang baik juga adalah rezeki. Kalau kita tak menjaga tubuh badan kita, seumpama kita tidak menjaga amanah yang Allah berikan pada kita. 

Tubuh kita adalah amanah kita. Kita jaga baik tubuh badan kitaa ,Insya Allah banyak yang Allah akan balas kepada kita. Aaminnnn.
Selain itu, upline saya dalam group Shaklee ni sangat sangat membantu saya. Walaupun upline saya jauh nun di Miri, tapi ia sangat sangat memberi sokongan pada saya, sentiasa ambil berat pada saya dan pastinya beliau tidak pernah lokek berkongsi ilmu dengan saya. 

Seronok juga jumpa dengan sideline sideline yang tidak ada rasa ko dengan kumpulan ko, aku dengan kumpulan aku. 

Mereka semua sentiasa gembira juga kita dan mereka juga tidak lokek berkongsi ilmu dengan kita tau. 

Alhamdulillah, dapat teammate yang baik baik. Syukur. ,

Tuesday, February 14

SET KURUS SHAKLEE PALING LARIS

Tau tak?, Sejak tahun lepas, Shaklee ada keluarkan set kurus Shaklee yang lengkap dan berkesan. Nama set tersebut ialah set Hello New You! Set ni lengkap tau,lengkap dengan nutrisi yang diperlukan oleh badan. Walaupun kita buat Intermittent Fasting, orang kata kurang makan, tapi percayalah, bila kita ambil set lengkap ni, cukup sangat nutrisi dan keperluan vitamin setiap hari.


                    SET KURUS SHAKLEE

Tapi saya ambil set ni dan tukar namanya kepada Set Hello New Me! Sebab apa? Sebab ia buatkan saya jadi orang yang baru dari segi fizikal dan emosi. Sebelum ni benda yang terlintas bila saya tengok cermin adalah, gemuknya aku! 

terus rasa down dan kekadang saya juga mencari produk kurus yang saya rasa lebih cepat kurus tanpa menjejaskan kesihatan dalaman saya. Tapi tapi, saya tak jumpa pun lagi produk yang boleh bagi manfaat dan nutrisi yang sama dengan set kurus Shaklee ni.  Bukan setakat dari segi manfaat, keberkesanannya malahan, dari segi harga juga. Yup! dari segi harga, Shaklee masih mampu milik dan ada sesetengah produknya adalah untuk kegunaan 2 3 bulan. Bukan seperti sesetengah produk, yang bertahan hanya untuk 2 MINGGU!!!!.

Jadi saya mula join pogram detox yang Shaklee buat. Ia berkesan pada orang lain, tapi ia tidak berkesan pada saya hanya sebab SAYA TIDAK MAKAN SAYUR! ha  haha, Then, saya buat pula pogram suku - suku - separuh. ye, ia menjadi dengan ada perubahan pada berat badan saya. Tetapi, ia bertahan tak sampai sebulan sebab separuh tu adalah sayur. Macam kembang tekak bila kena makan sayur ni. 

Jadi, saya jumpa satu pogram lain iaitu INTERMITTENT FASTING yang saya rasa, saya boleh buat!. Hanya puasa ikut berapa jam yang badan kita boleh terima, lepas tu buka puasa. Buka puasa pula tiada syarat mesti makan sayur. Alhamdulillah. dari berat badan 74 kilo  yang makin naik dan naik, akhirnya jumpa juga angka 6 pada Ogos 2022 tu. Apa yang saya ambil semasa saya buat Intermittent Fasting ni?



Kalau anda tahu pasal Intermittent fasting ni, pasti dengar pasal window fasting, open fasting. Kalau dalam bahasa Melayunya, ada waktu buka puasa dan ada waktu tamat buka puasa. Masa berpuasa adalah bermula waktu kita berhenti makan. 

Jadi, pada permulaan, saya hanya buat IF selama 15 jam atau 16 jam. Jadi, selepas badan dah biasa dengan puasa ni, saya kekadang buat sehingga 20 jam atau selagi saya bertahan, selagi itu saya akan berpuasa.

Waktu berbuka saya biasanya jam 1 atau 2 petang. Waktu tu pula adalah waktu paling sibuk nak uruskan anak balik dan pergi sekolah, serta nak solat Zuhur. Jadi, saya cuma ambil Cinch Shake. Saya suka Cinch Cafe Latte dan Coklat. Cinch ini bantu kita untuk cepat kenyang tapi tahan lama kenyangnya.


Jom kita kenali apa yang ada dalam Set Hello New You ni. Ada 6 produk yang perlu dmiliki, iaitu :
* Bakar dan Bina - kita akan gunakan Cinch Shake iaitu untuk pastikan apabila lemak sudah terbakar, ia tidak membuatkan, rasa rendah diri pun. Padahal dah kurus dah tu.




Thursday, February 9

INTERMITTENT FASTING

Pernah dengar pasal kurangkan kalori dalam badan?

Pernah dengar jenis jenis diet atau cara kurangkan berat badan tanpa bersenam? Mana satu pilihan anda?

Masa saya dalam proses penurunan berat badan, saya bermula dengan diet tanpa makan apa apa kecuali sayur. Sup sayur, sayur tumis, salad, timun dan seangkatan dengan. 

Yang ni saya menyerah kalah sebab saya tak suka makan sayur. Ha ha ha. Jadi diet ini tak sesuai dengan saya. 

Selepas itu, saya cuba suku suku separuh. Ia berkesan untuk saya cuma saya biasa "tipu" kat separuh untuk sayur. Sayur tu macam kena makan ubat untuk saya. 

Jadi saya cuba pula eat clean. Okey, kena masak dengan cara dan syarat syarat tertentu. Bagus untuk kesihatan jantung sebab tanpa minyak, garam berlebihan, cara masak ala ala barat gitu.  

Cara ini salah boleh terima, cuma ia buat saya malas masak dan malas nak makan kat luar. 🤣🤣🤣 Sehinggalah saya jumpa group ini.
.
Ye, group Intermittent Fasting Malaysia. O, best ni. Puasa tapi boleh minum. Hmm, baik lah puasa Islam je. Puasa sunat, dapat gak pahala. ( Baca ala ala nada upin ipin ). Tapi tapi, bila saya baca dan study group ni , ohh . Ia boleh buat hari hari, tanpa kita sedari.

Boleh pilih masa yang kita nak mula puasa dan bila bila kita nak buka puasa. Kalau ada hari nak "cheat day" pun, ia menarik. Hmm, jom kita cuba!

Intermittent fasting ni kita boleh bermula dengan 12 jam. Sehari kita ada 24 jam kan, jadi 12 jam puasa ,12 jam kita dibenarkan makan. Makan seadanya je. Bukan makan melantak. 

Ada beberapa cara Intermittent fasting ( IF ) ni iaitu :

6 jam puasa : 18 jam makan
8 jam puasa : 16 jam makan
12 jam puasa : 12 jam makan 
20 jam puasa : 4 jam makan

Ikut kitalah nak puasa lama mana. Biasanya saya buat 17 jam puasa, selebihnya makan. Makan saya , lazy keto. Nanti kat entry lain, saya cerita pasal lazy keto lak. 

Mana nak trace? Saya guna aplikasi ini. Korang boleh je google kat playstore.
Bolehlah set masa kita stop makan, dan kita set berapa lama kita nak puasa. Aplikasi akan bagitau bila masa untuk kita berbuka puasa. Simple je kan?

Boleh juga baca berkenaan Intermittent Fasting ini dari tulisan kawan saya Ida Iar supaya kita lebih memahami puasa ini. 



Copyright to BIJAK PILIH SUPLEMEN ANDA
Designed by UMIESUEstudio 2015